5 רעיונות למפות חשיבה משותפות עם ילדים ונוער


19 Mar
19Mar

הפוסט הזה נכתב בימי מצור הקורונה, כולנו ספונים בבתים, חלקנו מצאנו את עצמינו מתנסים לראשונה בהרפתקאה מסוג חדש: חינוך ביתי:)
זו הזדמנות ללמוד ולתרגל יחד כלי עבודה שיוכל לשמש כל אחד מאתנו למגוון צרכים ושימושים (מקצועיים, לימודיים, אישיים ומשפחתיים) אחרי שהקורונה תהיה מאחורינו ותכנס לדפי ההסטוריה, והלואי שנעבור אותה בבריאות ובשלום כחברה וכאנשים פרטיים.
ריכזתי כאן 5 רעיונות לפעילויות משותפות שמתאים במיוחד להכין עם ילדים (ונוער) דרך עבודה עם מפות חשיבה.
אם זו הפעם הראשונה שלכם, מרגש! כאן תוכלו ללמוד איך בונים מפת חשיבה.



1. מפת חשיבה לאפיון דמות

מה עושים? חוקרים קוים לדמותה של דמות מעניינת - אמיתית או מצויירת, הסטורית או עכשוית, אהובה או בלתי נסבלת.
הערך: למידה משותפת של תחום ענין אישי או משותף - תכנית, ספר, סרט או דמות שנוגעת לנו או בנו באיזשהו מובן - מסקרנת, מרגיזה, מרתקת או מצחיקה אותנו.

       מפה מתוקה שהכין ילד בכיתה ב' או ג' על בוב ספוג.
(סדנת מפות חשיבה בביה"ח שניידר).       

מפת חשיבה אפשר להכין ידנית או דיגיטלית.
אם בחרתם באופציה הדיגיטלית, מכאן ניתן להוריד קובץ אובייקטיבי עם סקירת התוכנות הקיימות בשוק.
חלקן חינמיות וחלקן בתשלום, ולרוב אפשר להוריד גרסת התנסות חינמית שיכולה לשמש אותנו לפעילות.
הקובץ הוא דוח מ-2017, מבית Biggerplate - אתר לשיתוף תוכן, מידע ומפות החשיבה מרחבי העולם.
תוכנת IMINDMAP (שפותחה בשותפות עם טוני בוזאן, ממציא השיטה) עברה ב-2019 שינוי מותג והיא נקראת היום AYOA,
ניתן להוריד גרסת ניסיון כדי להתנסות ולעבוד עליה לצורך נקודתי והיא ידידותית ואינטואיטיבית.

הנה דוגמא למפת חשיבה דיגיטלית שהכנו לפני שנתיים בערך אוריה, הבן הבכור שלי (שהיה אז בן 9.5) ואני, בתקופת טרנד הבלייד-בלייד האיום ונורא. (מי שלא גידל אז ילדים, ניצל מתופת ולא ידע זאת).
מדובר בתכנית טלויזיה יפנית שכל אחת מדמויותיה קבלה ייצוג בקולקציה אינסופית של מן סביבונים בעלי לוק אסייתי קשוח.
אני זוכרת איך ישבנו יחד, מול התוכנה (כדי להשתמש בתמונות של הבליידים עצמם) ומיפינו יחד את קהילת הבליידרים, חילקנו לקבוצות ובחרנו תמונות, כששנינו די המומים מהסיטואציה: הוא - שזה מעניין אותי, ואני -שזה (קצת) מענין אותי. שנינו הרגשנו נפלא. הוא מעצמו ואני מעצמי.
למדתי שיש פירוטכניקה שלמה סביב הדבר הזה- יש בליידים של "הגנה", "התקפה", "איזון" "וסיבולת" והם מחולקים לקבוצות של לוחמים.
פתאום שמתי לב שיש דמיון בין הבליידים לדמויות שהם מייצגים. (רואים בתמונות).
הקשבתי להסברים מי הכי נחמד (בפועל כולם נראים נורא עצבניים), מי הכי רע, מי חבר של מי... בקיצור, עולם שלם נגלה בפני ולרגע יכלתי (להתחיל) להבין (קצת) מה כל כך מסעיר ונחשק בו.

דוגמא נוספת, מפת חשיבה מקסימה שהכינה רות, בת 16, במסגרת עבודה מסכמת על הרקדנית איזידורה דנקן.
רות לומדת במגמת מחול והתלמידים התבקשו לסכם את הידע והתובנות על דנקן בפורמט לבחירתם, לצד העבודה הכתובה שהגישו.
האתגר היה לנתח, למקד ולתמצת דרך מפת החשיבה את הידע המצטבר על דנקן לא רק כרקדנית, אלא גם כאשה פורצת דרך ודמות מורכבת שמשלבת קצוות וזיקות שונים.
מילות המפתח שנבחרו לענפים הראשיים: 
השפעות (ממה הושפעה? על מה השפיעה?) פריצות דרך (כאשה, כיוצרת, כחוקרת וכרקדנית) וזיקות (מקורות השראה והתכתבות).
זו המפה שרות הכינה והגישה :



2. מפת מתנה: אם היית ...

מה עושים? משקפים זה לזה תכונות, חוזקות ואיכויות באופן סמבולי.
הערך: תקשורת, ייצוג ושיקוף הדדי בדרך אישית ויצירתית.


נזכרתי בקטע הזה מפעם, צופים או צבא, אני כבר לא זוכרת:
"אילו היה באפשרותי לתת לך דבר אחד בלבד,
הייתי נותן לך את היכולת -
לראות את עצמך כפי שאחרים רואים אותך,
ואז היית רואה,
עד כמה הנך אדם מיוחד במינו". 
(מקור לא ידוע)

מפת החשיבה הזו, היא מתנה קטנה שדרכה אפשר לבטא את הייחוד של מי שמכינים איתו/ה ועבורו/ה את המפה.
בהתחלה בוחרים יחד את הענפים הראשיים לפי שאלות מפתח, ואז עונים עליהם במילות מפתח ובאייקונים.

הנה לדוגמא, מפת חשיבה שהכינו שתי הבנות המקסימות של יעלי, מהקיבוץ שלי, לכבוד יום ההולדת שלה.
המפה הוכנה בתהליך משותף על ידי שלושתן, כשגם יעלי השתתפה וענתה לכל אחת מן השאלות מנקודת מבטה.

השאלות היו:

אם היית מוזיקה, איזו מוזיקה או כלי נגינה היית?
אם היית חיה איזו חיה היית?
אם היית מקום, איזה מקום היית?
אם היית צבע, איזה צבע או גוון היית? (ברור שכולנו רב גוניים, אבל בואו לא נקשה, זה משחק:))
אם היית מילה, איזו מילה היית?

על הענפים הראשיים כותבים את מילת המפתח, ועל הענפים המשניים - כל אחת מהתשובות.
כל ענף משני אפשר להמשיך ולפרט, ולרדת לרזולוציות מדוייקות, אם רוצים.
לדוגמא: (בתמונה הבאה)
אם היית מקום, היית חלקת גן עדן שבה - מעין, עצים גדולים (חלקם בשלכת וחלקם מעניקים צל - איזו מטפורה יפה לאמא), רוח ושמש שמפזרת ניצוצות אור.



3. מפת "מי בא לארוחה" ?

מה עושים? מייצרים מפה שהיא סוג של פאזל פרטי עם חוקיות פנימית ומשמעותית עבורינו.
הערך: חויה משחקית של חשיבה לא-ליניארית, קבלת החלטות ושיתוף זכרונות ומחשבות.

ב-2012 שודרה בישראל התכנית "מי בא לארוחת ערב?" בהגשתו של גיל ריבה, שהתבססה על הפורמט הבריטי: "Guess Who's Coming to Dinner?"
בתכנית התארח כל פעם אורח מוכר, שהמשימה שלו היתה לחשוב ולהרכיב רשימת אורחי כבוד אישית לארוחת ערב חגיגית של פעם בחיים.
ארוחה שבה תכנסו וישבו סביב שולחן אחד כל אחת מהדמויות שהיה רוצה לפגוש פנים אל פנים, לדבר איתן, להכיר או לסגור מעגל.
הנה מה שכתבה צופית גראנט (2012) על הפרק שבו השתתפה:
"היום ב 23:00 ,"מי בא לארוחת ערב?" התכנית שבה התראיינתי אצל גיל ריבה המתוק. יצאנו למסע שבו בחרתי את הדמויות שהשפיעו ומשפיעות עלי עד היום.  נפגשתי עם מי שהייתי כילדה. עם הפסיכולוג שלי שהוא גם חלק אינטגראלי מהמאבק שלי למען חולי נפש. עם בוראט - סשה ברון כהן שהייתי מתחלפת איתו בקריירה. עם רובין הוד שמזכיר לי את טל יעקובסון, הבת של זהר וענקל'ה יעקובסון, שלפני שלוש שנים נפטרה מסרטן והיתה בשבילי דוגמא לאישיות יוצאת דופן. אקטיביסטית שנלחמת כמו רובין הוד למען חלשים למען סודנים, ודרפורים ואריתראים. יוצאת נגד העולם הכוחני, המיליטנטי, שרוצח חיות ופוגע בחלשים. נפגשתי עם אבא שלי שנפטר, ודרך התכנית יכלתי לסגור סוג של מעגל".

מפת חשיבה- מי בא לארוחה? היא הזדמנות לחשוב על דמויות שהשפיעו עלינו במובן מסויים, הן יכולות להיות אנשים (או יצורים) חיים, מתים, אמיתיים או דמיוניים, שהכרנו באופן אישי או שלא.
השיתוף בבחירות שלנו מאפשר לדבר ולהעלות זכרונות, מחשבות, שאלות, תהיות, געגועים ושאר רגשות.

הנה כמה דוגמאות שהכנתי עם הגברים בחיי :).
המפות התחילו כשיחה שבה השתעשענו בבית בשאלה, ואחר כך קבלו ייצוג ויזואלי במפות חשיבה.

אוריה החליט על קונספט של ארוחת כדורגל, שבה הוא ירכז את כל כוכבי הכדורגל שהוא היה רוצה לפגוש, ומה היה שואל כל אחד מהם אם היה יכול.
הוא בחר יותר אורחים מהקונספט של התכנית וגם מכמות הענפים הראשיים שמומלץ להתמקד בהם במפת חשיבה (עד 7), אבל זרמנו :).

   מפת הארוחה של אוריה להב, מרץ 2018, אז בן 9.5


כששאלתי את עתי את מי היה מזמין לארוחה, הוא הלך על קונספט יותר פילוסופי.
התשובה שלו היתה שהוא היה מזמין לשולחן אחד כמה מן הכוכבים האכזרים ביותר בהסטוריה, ואת אלוהים.
רשימת האימה כללה את אדולף היטלר, יוסף סטלין, ג'ינגס חאן, קליגולה קיסר, אטילה ההוני ואת המארח עתי להב. את אורח הכבוד, אלוהים, הושבנו במפה ליד עתי, ליתר בטחון.
יצאה מפה מפחידה אבל גם משעשעת וביזארית. (הכנו אותה בתוכנה). מוזמנים לדמיין אותה.

ולסיום הארוחה שאני חשבתי עליה. שתי הסבתות החמודות שלי שאני כל כך מתגעגעת אליהן, ברברה סטרייסנד אלילת נעוריי, מאדי ודיוויד מ"בלשים בלילה" (ברוס וויליס, סיביל שפרד), התכנית המיתולוגית שהכי אהבתי אי שם בכיתה ז' (כל כך רציתי שהם כבר יתנשקו!), ו"נתקלה" (שם החיבה שקראו לי בבית) - אני הילדה, חשבתי שיהיה נחמד לשבת איתה קצת, להתבונן בעיניה ולשמוע מה היא רוצה וחולמת, מה מרגיז ומשמח אותה. היום הייתי אולי מוסיפה או מחליפה חלק מהאורחים (עבר זמן מאז) אבל זה היופי במפת חשיבה, היא תמיד משקפת נקודת זמן מחשבתית, כאן ועכשיו נזיל ומשתנה.


4. נקודת מבט אישית על מושג מוכר

מה עושים? התבוננות ובירור תפיסה אישית ורלוונטית של מושג קולקטיבי. (שאולי נתפס דידקטי, שחוק או יבש).
הערך: התנסות בהפיכת מושג כללי למארג אותנטי ופרטי תוך זיהוי קוי דמיון ושוני באופן בו אנחנו תופסים וחווים דברים.

הפוסט הזה נכתב כאמור על רקע הקורונה, ובתחושות מועקה של פוסט- בחירות פעם שלישית (מינוס גלידה).
אמנם עוד כמה שבועות נחגוג את יום העצמאות, אבל כרגע החגיגות מרגישות רחוקות ומנותקות מהמציאות.
ובכל זאת, (ומתוך תקוה שהפוסט הזה יקרא בעתיד גם בימים יפים ורוגעים יותר),
הרעיון הוא להשתמש בעבודה על מפת החשיבה כדי לקחת את הישראליות למקום האישי והחושי יותר- זכרונות, טעמים, מקומות אהובים, רגשות או כל קטגוריה אחרת שנבחר.
העבודה המשותפת מאפשרת סיעור מוחות, החלפת דעות, חויות, רעיונות ומשמעויות קולקטיביות או אישיות.
התמונות שמצורפות הן חלקיה של מפה שהכינו בתהליך משותף קבוצת נערים ונערות בסדנת מפות חשיבה על המושג "ישראל".
כל אחד מהמשתתפים בחר מאכל ישראלי, מקום ישראלי, מוסיקה (זמר/ת או שיר), חגים ורגשות. האייקונים נבחרו יחד.



5. דמויות מעוררות השראה - ומה היה בהן ?


מה עושים? מנתחים "מפות חשיבה" של אנשים רגילים שעשו דברים לא רגילים - ערכים, אמונות ומסרים.
הערך: למידה, העצמה והשראה.

בשנים האחרונות יצאו כמה ספרים מקסימים לילדים שמקבצים עשרות סיפורים קצרים (עמוד אחד) על אנשים ונשים צעירים, חלקם הגדול עכשוויים לגמרי, שעשו צעדים והחלטות יוצאי דופן, התמודדו עם קשיים שונים והתגברו עליהם באופן מעורר השראה.
הרעיון הוא לבחור מראש כמה דמויות (למשל לפתוח באופן שרירותי  5 עמודים שונים בספר), לקרוא את סיפור החיים שלהן יחד ואז לבחור יחד מילות מפתח, מסרים וערכים מייצגים.
לחשוב: מה אפשר לה לצלוח את האתגר הפרטי שלה (פיזי, מקצועי, חברתי או כל אתגר אחר)? איך הצליחו לפרוץ ולהתעלות מעל נקודת הפתיחה במסע שלהם - המחסומים של החיים, החברה או המשפחה שאליה נולדו, או להתקדם ולסיים מסע פיזי שהצריך כוחות גוף ונפש. הרעיון ליצור לעצמנו דרך מפת החשיבה תמצית מרוכזת ומחזקת ברוח אותן דמויות השראה.

מעניין לפני, תוך כדי או בסיום העבודה על המפה לחפש בגוגל מידע על הנשים והאנשים שמאחורי הסיפורים.
מרגש ומרתק לראות את הסיפורים והציורים הנלווים להם בספר מתעוררים לתמונות מצולמות, מתוך החיים היומיומיים של דמויות אמיתיות, עכשוויות, ולחוות את המידע באופן ממשי ומציאותי דרך הפרופילים האישיים שלהן, כתבות ותמונות שעלו לרשת.

סיפורים לפני השינה לילדות מורדות, אלנה פאווילי, פרנצ'סקה קוואלו.

"ציירתי מאז שהייתי ילדה, וכבר אז רציתי לעבוד כמאיירת מקצועית".

 (ברנדה צ'פמן, במאית ואנימטורית)



"גם אם האתגר גדול, אל תוותרו על החלום. ככל שתתעקשו, כך תתקרבו אל המטרה. וכשהמצב נראה קשה, תהיו אתן קשוחות וחזקות עוד יותר"  

(אמנה אל חדאד, מרימת משקולות).


אהבתם? התחברתם? ניסיתם? תמיד שמחה לשמוע.

ושרק נהיה בריאים.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.