סדנת תפיסת תפקיד


סדנת תפיסת תפקיד

החל מבעלי התפקידים הזוטרים ועד למנהלים הבכירים בארגון, תפיסת התפקיד על ידי האדם שממלא אותו משמעותית ביותר לתפקודו ולאופן ביצועו.
תפיסה זו מורכבת ממספר היבטים בסיסיים הנוגעים, בין היתר, לערכים אישיים וסדרי עדיפויות, למטרות ויעדי העבודה, למניעים וצרכים שונים, לאתגרים ודרכי התמודדות, לכישורים ומיומנויות ועוד.
מטרתה של סדנת תפיסת תפקיד לסייע ולאפשר לכל משתתף לגבש את תפיסת התפקיד האישית שלו, לצד ומתוך מרכיבי הגדרת התפקיד, בתהליך חשיבה מעמיק ואותנטי שכולל בירור, מיקוד והגדרה עצמית את תפיסת התפקיד מתוך תחושות חיבור ונכונות למלא אותו על הצד הטוב ביותר.
מטרה נוספת היא יצירה והעצמת תחושת המסוגלות האישית להתמודד עם צרכי ודרישות התפקיד, באמצעות מיפוי הכישורים והיכולות האישיים והייחודיים לצד איתור חלקים המצריכים השלמה והרחבת ידע או כישורים.
ראיית התמונה השלמה מסייעת לייצר בטחון עצמי בסיסי ומשמעותי בהתאמה לתפקיד וביכולת לגדול ולהתפתח בתוכו.


תפיסת התפקיד בעידן החדש

העידן הנוכחי מתבטא בעומס של מידע, מורכבות ודינאמיות גבוהה, דבר המשפיע באופן ניכר על תפיסה וביצוע תפקידים מסוגים שונים.
אתגרי העידן החדש מצריכים יותר מתמיד יכולות וכישורים מחשבתיים ומנטליים כמו גמישות, מיקוד ויצירתיות, במטרה להשיג ולשמר אפקטיביות, יעילות ומסוגלות אישית.
בעולם רווי אינפורמציה המשתנה לעיתים תדירות, לא פשוט לעיתים לעמוד בקצב השינויים ולחשוב בבהירות, להתמודד עם ריבוי המשימות והאתגרים, ולאגד כל זאת תחת תפיסת תפקיד ברורה, ועם זאת - גמישה.

"כולנו נולדנו מצויידים במחשב המשוכלל ביותר בעולם, המוח האנושי. עם זאת, לצערנו, לא קבלנו איתו ספרון מסודר שינחה אותנו צעד צעד איך להשתמש בפונקציות השונות שבתוכו, למצות ולהפיק ממנו את המיטב". (טוני בוזאן).
למידת כלי חשיבה מתודולוגיים מאפשרת לנו נגישות ובניה עצמאית של אותו "ספרון הפעלה" אישי, שיקל עלנו לנהל תהליכי חשיבה יומיומיים וקריטיים, לסרוק, לאתר ולשכלל נתונים ומידע רלוונטי, לחשוב באופן יצירתי, לקבל החלטות ולפתור בעיות מגוונות, לגבש תפיסות ברורות, למצות ולהפיק את המיטב מהכישורים שלנו.

עיקרון זה עומד בבסיס סדנת תפיסת תפקיד, לצד סדנאות נוספות ואחרות שמטרתן להנגיש למשתתפים כלי עבודה מתודיים לפיתוח כישורים ומיומנויות חשיבה, באמצעות למידה חוויתית, תרגילים ייחודיים בהגשה ויזואלית, בניה וניתוח מפות חשיבה מגוונות בתהליך מובנה, מונחה ודינאמי.
.
בסדנאות נלמדות ומתורגלות, באמצעות מפות חשיבה ויזואליות, טכניקות נגישות ותכליתיות למיקוד והפשטה של תהליכי חשיבה, אותן ניתן ליישם בקשת רחבה של צמתים ותהליכים ברמה האישית, המקצועית והניהולית.
(סיעור מוחות, קבלת החלטות, פתרון בעיות, גיבוש תפיסת התפקיד, הכנה לתכניות עבודה ועוד).

התאמת הסדנא לצרכי המשתתפים

סדנת מפות חשיבה לפיתוח תפיסת תפקיד נבנית בהתאמה מדוייקת ומלאה לצרכים הייחודיים והספציפיים של הארגון וקהל היעד.

מטרת הסדנא לאפשר לכל משתתף ולקבוצה כולה התמודדות יעילה עם שאלת תפיסת התפקיד (לעומת הגדרת התפקיד), באמצעות בניית מפות חשיבה לניתוח מידע, מרכיבים והיבטים שונים בתפקיד, שיקוף ערכים אישיים, בירור וניסוח ראשוני של מטרות וכוונות, פיתוח גישה פתוחה וגמישה, סקרנות ומוטיבציה למלא את התפקיד תוך ביטוי ורתימת החוזקות והכישורים האישיים ובניית ההתפתחות האישית בתוך ולטובת ביצוע מיטבי של התפקיד.

הסדנא כוללת למידה מקצועית, חווייתית ויישומית של מתודולוגיות וטכניקות לפיתוח תהליכי החשיבה שמאחורי תפיסת התפקיד. 

מבנה הסדנא דינאמי ומגוון, במטרה לייצר חיבור ומעורבות, אנרגיות גבוהות וענין מצד המשתתפים להניע תהליך חשיבה מעמיק שיאפשר לצאת מהסדנא עם תובנות משמעותיות ביחס לתפקיד אותו הם עתידים למלא או מבצעים בפועל, לנהל שיח וסיעור מוחות משותף אודות מרכיבי התפקיד, להעלות דילמות ושאלות העולות מתוכו, לבטא ולשקף בתהליך משותף חזון, מטרות ויעדים לביצוע מיטבי של התפקיד ועוד.

המעבר בין סשנים מסוגים שונים מעודד לחוות את הנושא מתוך חשיבה פתוחה ורב מימדית ולייצר בזמן קצר יחסית הבנת עומק, (הן בהקשר למורכבות תפיסת התפקיד והן בהקשר של ההכרות עם מפות חשיבה ככלי עבודה).
בנוסף הגיוון מאפשר להנגיש את הידע ומטרות הסדנא להעדפות ולסגנונות שונים של המשתתפים.

הערך המוסף של הסדנא, מעבר ללמידה ופיתוח מיומנות קבלת החלטות לצרכים יומיומיים או לקבלת החלטה ספציפית, הוא רכישת טכניקת מיפוי החשיבה ככלי עבודה ורסטילי ורב תכליתי ליישום במגוון תהליכי עבודה וצרכים מקצועיים ואישיים ולתפקוד אישי וארגוני מיטיב בעידן החדש.


לפרטים נוספים על סדנת תפיסת תפקיד, ולהתאמה אישית של הסדנא, מוזמנים ליצור קשר.