שיתוף פעולה בין ממשקים


שיתוף פעולה בין ממשקים

שיתוף פעולה - Collaboration - הוא אחד מה -4C's -ארבעת הכישורים המשמעותיים והקריטיים ביותר לתפקוד מיטבי, אישי וארגוני.
Critical thinking - חשיבה ביקורתית
Creativity - יצירתיות
Communication - תקשורת
Collaboration - שיתופי פעולה

Collaboration - שיתוף פעולה, משמעו עבודה משותפת תוך תלות חיובית מסויימת של השותפים זה בעשייתו של זה למען השגת מטרות- בין אם מדובר בטיפול באתגרים חדשים, הובלה משותפת של פרוייקטים על ידי צוותים שונים בארגון, פיתוח שיתופי פעולה חדשים בין ארגונים או בניית שיתופי פעולה גדולים בין מגזרים.
שיתופי פעולה יכולים להיות כלי רב עוצמה ולרב הם חיוניים ואפילו הכרחיים בטיפול בבעיות מורכבות.
עם זאת, רק שיתופי פעולה מעטים משיגים תוצאות יוצאות דופן, אחרים לא תמיד מצליחים, אינם יעילים ובמקרה הרע יוצרים מתח ותסכול או מרוקנים עד כאב משאבים כמו זמן יקר, אנרגיה מנטלית ותקציבים.

מרכיב המפתח בשיתוף פעולה הוא נכונות. כל המשתתפים צריכים להיות מוכנים לשתף או לוותר על חלקים מרעיונותיהם או עמדותיהם הראשוניות ולאמץ אחרים כדי להשיג תוצאות יחד כצוות או כקבוצה.


החשיבות והמורכבות של שיתופי פעולה בין מנהלים

שיתופי הפעולה בשדרת ההנהלה של הארגון הם יסוד לתפקוד והתנהלות מיטביים בארגון, ובפרט בעידן החדש המאופיין בדינאמיות גבוהה, אי וודאות ושינויים תדירים, שמגבירים את הצורך והיכולת להסתגל במהירות למצבים חדשים.
צוותי מנהלים ועובדים, שמסוגלים לעבוד באופן יעיל, ממוקד ומגובש כל אחד בתפקידו, לצד הרצון והמסוגלות לנוע ולתפקד יחד בהתאמה, לייצר הסכמות, לקבל החלטות, לשתף בידע ובתהליכים, מגדילים את הגמישות, היעילות, תחושת הביטחון וכן את סיכויי השרידות של הארגון.
היכולת לייצר עבודת צוות מיטבית ומאוזנת, תוך למידה משותפת, שיתוף ידע ובניית תהליכי עבודה משותפים היא תהליך פנים- ארגוני בפני עצמו.
יש לעבור מספר שלבים משמעותיים עד שצוות מתאחד סביב מטרות משותפות ופועלת באופן פרודוקטיבי להשגתן.
מפות חשיבה הן כלי עבודה יעיל ומהנה לפיתוח מיומנות ה-Collaboration - בכך שהוא מעודד ומאפשר שקיפות, שיתוף, למידה הדדית, התגמשות, הכלה ועוד כישורים המאפשרים לקדם, ליעל ולזרז את ההתפתחות המשותפת כצוות.

שיתופי פעולה בין ממשקים - הרבה יותר מצמתים ארגוניים

לשיתופי פעולה ארגוניים ולממשקים חזקים ומוגדרים יש חשיבות מכרעת לתפקוד יעיל של ארגון.
שיתופי פעולה איכותיים בין ממשקים הם מרחבים עם כללים, פעילויות ומשאבים שונים אך קשורים זה לזה, שנמשכים מכוחות החוזק של כל צד. הגדרת ממשקי משאבים ומשאבים מאפשרת הצלחה של ארגונים, פרויקטים, שיתופי פעולה ושותפויות.

שלושה אלמנטים נפוצים עוזרים ביצירת ממשקים מעצימים וקיום שיתופי פעולה יוצאי דופן: מנהיגות, מעורבות ותשתית.
מנהיגות מבססת את החזון וקובעת את הטון למאמץ השיתופי. מנהיגות מעוררת השראה מספקת את תחושת הבטחון והידיעה שיש הדרכה והכוונה בתוך אי הוודאות הבלתי נמנעת שיש לכל שיתופי הפעולה.
מנהיגות משפיעה במידה רבה גם על רמת האמון שתיווצר בין הגורמים השותפים, מגדירה את רמת הסיכון המשותפת ומספקת את המשאבים. בכך היא מגדירה ומגנה על גבולות שיתוף הפעולה.

מעורבות היא השתתפות פעילה של הגורמים השותפים או נרתמים לעשיה המשותפת. המעורבות משקפת את רמת המחויבות, ההעצמה ותחושת השייכות שיש לכל חבר צוות. למעורבות של פרט או צוות יש אפקט "מדבק" שמעורר הנעה והשראה גם ביתר או ברוב המשתתפים להמשיך קדימה ולמצוא את חלקם לתרום לשיתוף הפעולה, למלא את תפקידיהם המוגדרים ולתמוך בתורמים אחרים. זו האנרגיה שתומכת ומאפשרת לשיתופי פעולה לעלות על הציפיות. מנהיגות ותשתיות תומכים במעורבות, ויוצרים את המרחב לשיתופי פעולה לשגשוג.

תשתית כוללת את המשאבים, הכללים והמשימות הניהוליות הדרושות כדי לאפשר ממשקים ארגוניים לעבוד. תשתית היא המסגרת שמגדירה את אופן הפעולה של שיתוף פעולה. פעילויות אלה עשויות לכלול התקשורת, הדיווח והמדדים לשמירה על עדכניות הדדית וקשר בין הממשקים המשתפים פעולה למעקב אפקטיבי אחר תקינות שיתוף הפעולה והתקדמותו. שיתופי פעולה נכשלים כשאין מספיק תשתיות או כשהתשתיות לא עובדות כמו שצריך. תשתית חזקה מאפשרת למשתתפים לרצות לשים גם הם את מלוא האנרגיה והמשאבים האישיים והצוותיים להצלחת המטרה המשותפת.

(מקור: כאן)

מיפוי מצב הקבוצה

התפתחות קבוצות של אנשים, ובכלל זאת מנהלים, נחקר רבות לאורך השנים האחרונות. המודל המוביל והוותיק של טוקמן מתאר 4 שלבים בהתפתחות הקבוצה Forming, Storming, Norming, and Performing.
בתחילת התהליך יש לזהות את השלב בו נמצא צוות המנהלים של הארגון, במטרה להבין מהם הצרכים הרלוונטיים ביותר כרגע, ולספק להם מענה: בניית מיומנויות וערוצי תקשורת, פיתוח מיומנויות אישיות רלוונטיות, בהירות ביחס למטרה המשותפת ותהליכי העבודה, מיומנויות צוותיות ועוד.
יש להבין כי כל אחד מהשלבים והכישורים שעובר הצוות בתהליך ההתפתחות שלו חיוני לפיתוח שיתופי פעולה מיטביים, כאשר מטרת הסדנאות היא לאפשר קפיצת משמעותית שתאפשר להגיע לשלב הרביעי – Performing – בו קיימת צמיחה מתמדת, רמה גבוהה של תפוקה והישגים משותפים רבים.

לפוסט מורחב: מפות חשיבה בפיתוח צוות מוביל

סדנת מפות חשיבה ליצירה וחיזוק הקשר ושיתוף הפעולה בין ממשקים

כל אחת מן הסדנאות נבנית בהתאמה אישית לצרכי הארגון, קהל היעד והאתגרים הנוכחיים של הצוות והמשתתפים.
עבודה ממוקדת ומכוונת עם מפות חשיבה יכולה לשמש בסיס ואמצעי למיפוי, בניה ופיתוח שלושת האלמנטים שהוזכרו, בהתאם לצרכי השת"פ.
ניתן להגדיר כמטרת הסדנא אחד או יותר מהמרכיבים : יצירת תשתיות, פיתוח מנהיגות ובניית המעורבות הדרושה של השותפים, תוך כדי חלוקה והגדרת תפקידים ואחריות.
המודעות לחשיבותם של שלושת האלמנטים וביסוסם, מובילה להגדלת ההשפעה והיעילות בין אם מדובר בפרויקטים ספציפיים וקטנים יחסית ועד שיתופי פעולה גדולים בין מגזרים או ארגונים.

בנוסף, ניתן להתמקד בתכנים שונים, בהתאם לשלב בו נמצאת הקבוצה, דרך עבודה משמעותית, מהנה ומקדמת עם מפות חשיבה ככלי לביטוי ופיתוח המיומנויות והמטרות הרלוונטיות.
כך לדוגמא, בשלב הראשון בהרכבה ופיתוח צוות– Forming – בניית מפות חשיבה משותפות מהוות דרך מהנה ויעילה ביותר להיכרות האישית והמקצועית, להגדרה של מבנה הצוות, תחומי אחריות ותפקידים, לניסוח החזון, לבניית ציר זמנים ותוכנית פעולה ראשונית, להגדרה של מדיניות, תפקידים וכללי בסיס, וכן לקביעת מטרות ויעדים ברורים ועוד.
מכאן והלאה, כל שלב מאופיין באתגרים הייחודיים שלו, והשימוש במפות חשיבה מוביל, משתלב ותורם לקידום התפתחות היחסים ושיתופי הפעולה בתוך הקבוצה.

יצירת שיתופי פעולה כחלק מפיתוח מנהלים

סדנאות המנהלים נועדו לספק מענה למגוון רחב של תחומים, אותם שואף הארגון לפתח בקרב מנהליו בדרגים השונים.
דגש מיוחד מושם על פיתוח ותרגול המיומנויות והכישורים החיוניים למנהלים בעידן החדש, שאחד מהם הוא היכולת לייצר שיתופי פעולה פוריים.


לפרטים נוספים על יצירת שיתופי פעולה, פיתוח מנהלים ובניית סדנא בהתאמה מדויקת לצרכיכם, מוזמנים ליצור קשר. 

 


"הכשרת מנהלים בפיתוח חשיבה תהליכית /סיעור מוחות דרך מפות חשיבה לצורך הבנת מערכות / תהליכים / פרויקטים גדולים - הצלחה מסחררת של הכשרה פרקטית.
בעזרת ההכשרה הוטמעו תהליכים בצוותים, כולל צוותי מכירות / תפעול בנוסף זה יצר מערך הסברה בתצורה מצוינת.
היה כל כך מוצלח שהעברנו את ההדרכה לקבוצות נוספות בארגון. תוצרים מעולים. מזל שזה היה לפני משבר הקורונה :)"  (שגית כהן, מנהלת משאבי אנוש, קרמר אלקטרוניקה). 

                                                                                   * * *

"העבודה עם עינת מעצימה, מעוררת חשיבה, מייצרת תובנות ומאד מאפשרת. חוויה מפתחת ומהנה בו זמנית. עינת מקסימה ונבונה ותענוג לעבוד איתה לאורך כל התהליך. ממליצה בחום רב!!"  (עינת טאובר-בורוכוב, ראש מדור פיתוח מנהיגות ומפקדים במערכי היבשה, צה"ל)