"Life is problems. Living is solving problems" 

Raymond E. Feist, Silverthorn

"בעיות" עומדות במרכז מה שכולנו עוסקים בו מדי יום.

אפשר להתייחס לרוב המצבים היומיומיים שדורשים חשיבה וקבלת החלטות כתהליכי פתרון בעיות:
התמודדות עם אילוצים שונים, חיפוש או עיצוב מענה לצורך מסויים, סינכרון בין גורמים או מרכיבים, קונפליקט תקשורתי ועוד.
לצד בעיות ואתגרים שוטפים ויומיומיים, עולים לעיתים מצבים מורכבים יותר שמעורבים בהם מספר צדדים או שיקולים, קושי, סיכון או הפסד ממשי שמצריכים קבלת החלטות על אופן ההתמודדות.

מהות תהליכי פיתרון בעיות היא להשיג משהו, שלא ניתן להשיג בצורה מובנת מאליה (או שאינה ברורה ונראית לעין במבט ראשון). 
תהליך החשיבה שסופו מימוש דרך פעולה או תגובה מסויימת, נועד לסלול את הדרך לבחירה ועיצוב הפתרון המתאים שיביא לשיפור המצב או לתוצאות הרצויות.

מטרת הסדנא "מפות חשיבה לפתרון בעיות" להנגיש למשתתפים ידע וכלי חשיבה ממוקדים וישימים להתמודד ביעילות עם מגוון רחב של שאלות, דילמות, סיטואציות מורכבות ומצבים מאתגרים , בחיים המקצועיים והאישיים כאחד.


“You cannot look in a new direction by looking harder in the same direction.”

— Edward De Bono

בין אם אנחנו עוסקים בתפקידנו בפתרון של בעיות שונות עבור לקוחות, תומכים במי שעוסק בפתרון בעיות, או עוסקים באיתור וגילוי בעיות שמצריכות התמודדות ופיתרון - נדרשים שלבים וכללי יסוד דומים שמאפשרים התרה וקבלת החלטות.

מטרת הסדנא לצייד את המשתתפים בידע וכלים ייעודיים ונגישים ליישום מיידי בכל אתגר, בעיה או פרוייקט, ותפקוד מיטבי בסיטואציות מורכבות המצריכות בחירה ועיצוב דרכי פעולה ותגובה, בחיים המקצועיים והפרטיים.

באמצעות חווית למידה ייחודית, הסדנא מיועדת לאפשר התבוננות חדשה, סקרנית ויצירתית על בעיות ופיתוח המיומנות לחקור ולפתור בעיות מתוך תהליך חשיבה מקיף ואפקטיבי: הגדרת השאלה המובילה, הבנת עומק של מרכיבים, גורמים, השפעות והשלכות אפשריים ואיתור ובחירת הפתרונות המתאימים.  

לצד למידת עקרונות וכלי עבודה לחשיבה אפקטיבית בפתרון בעיות, נלמד איך ליישם מפות חשיבה בשלבים והצרכים השונים בתהליכי פתרון בעיות.

הסדנא משלבת סשנים מגוונים וחוויתיים, בשילוב מפות חשיבה ויזואליות, להבנה ותרגול שלבים והיבטים שונים בניהול תהליך פתרון בעיות והקשר ביניהם, תוך עיסוק מעשי וקונקרטי בבעיות או אתגרים רלוונטיים מעולמם של המשתתפים.

מיומנות אישית, צוותית וארגונית הכרחית בתקופה של שינויים וחוסר ודאות

העידן החדש, והתקופה שאנחנו נמצאים בה בפרט (עקב משבר הקורונה והשלכותיו) מעצימים את הצורך בידע ובכלים להסתגלות מהירה למצבים לא מוכרים ומאתגרים.
חוסר ודאות, שינויים תכופים ועמימות מעמתים אותנו עם הצורך וההכרח להתמודד ביעילות עם כל מה שהמציאות החדשה והמשובשת מגלגלת לפתחנו (כחברה, כארגונים וכפרטים), לייצר פתרונות חדשים ולמצוא את הדרכים הנכונות להגיב, לפעול ולהתפתח.


מפת חשיבה: מאפייני עידן ה-VUCA (במלבנים המודגשים: מה נדרש מאתנו כדי להתמודד)

"THE ULTIMATIVE THINKING TOOL'' מה הופך את מפת החשיבה לכלי עבודה אידיאלי לחקר ופתרון בעיות?

 

ראיה רחבה ושלמה

מפת חשיבה מאפשרת לשקף דילמה או בעיה מורכבת באופן ברור, מזוקק ותמציתי - דרך נגישה וחזותית ליצירת בהירות ותפיסת מורכבות.

 

תשומת לב לפרטים

מפת חשיבה עוזרת לנו לשמור על מיקוד, לזכור, להבין ולקחת בחשבון את כל המרכיבים, ההיבטים והמשמעויות ולנהל תהליך חשיבה מדוייק ומקיף לצורך בחירת הפתרון המיטבי.

 

גמישות מחשבתית

עקרונות העבודה עם מפות חשיבה מעודדים חשיבה פתוחה ולא ליניארית: מעבר בין נקודות מבט שונות, הרחבת פרספקטיבה, הכלת מורכבות ופריצת תבניות חשיבה.

 

הבנת עומק

המיפוי הויזואלי מניע, מוביל, מלווה ומעמיק את תהליך החשיבה, מאפשר לנתח ולעבד אינפורמציה, לזהות קשרים והשפעות, לכלול סיכונים, תרחישים והשלכות.

 

תקשורת אפקטיבית

מתודולוגיה להנעת שיח פתוח ומשמעותי שמעודד ביטוי אישי, תיאום ציפיות, גישור על מחלוקות, ייצוג נקודות מבט שונות והצפת תחושות, רגשות, אינפורמציה ועמדות.

אשמח לשמוע מה הצורך הספציפי של הצוות או הארגון שלכם ולהציע סדנא מתאימה. כאן למטה תוכלו להשאיר פרטים ואחזור בהקדם. או פשוט להתקשר :)

*
*

(גם כשאין בעיות)

עובדים, ומנהלים בפרט, מתמודדים עם מגוון מצבים מורכבים, החל משאלות, דילמות ואתגרים שגרתיים ועד למשברים ארגוניים.
מנהלים שיש להם את היכולת והמיומנות לחשוב באופן שיטתי, לבחון ולאבחן את המצב, למצוא פיתרון מדויק ולהוציא אותו לפועל יעזרו לארגון, ולעצמם כחלק ממנו, לשגשג - ובבפרט בסיטואציות לא פשוטות.

רכישת הידע והמיומנות לחקור, לנהל ולפתור בעיות מעצימה אנשים ומנהלים ומייצרת אצלם תחושת מסוגלות שיש בידיהם את הידע והכלים להתמודדות נכונה עם קשיים ומורכבויות מסוגים שונים.
כתוצאה מכך גדלים גם הבטחון העצמי, החוסן האישי והמוטיבציה להתנסות באתגרים חדשים ונוספים ולהגדיל את ההשפעה שלהם בצוות ובארגון.

מעבר לפיתוח יכולות אישיות, גם בהקשר הצוותי יש חשיבות ללמידת עמיתים איך נכון להתמודד עם בעיות ולנהל תהליך יעיל לפתרונן, כחלק מהובלה משותפת של תהליכי עבודה.
ניתוח אתגרים וסוגיות, בין אם עכשוויים או שעשויים להתפתח בעתיד, מעמיקה את ההבנה והראיה המערכתית, מעודדת סיעור מוחות ושיתופי פעולה בין אנשים וממשקים, ממחישה את הצורך בשיתוף ידע וניסיון ומבטאת שאיפה לשיפור מתמיד.

בנוסף, למידה משותפת של ניהול בעיות כפרוייקט או אירוע לכל דבר, מאפשרת ביטוי וטיפול בחששות, תסכול, תחושות של חוסר אונים, בלבול או אי הבנות לפני שהם הופכים בלתי נשלטים.

הבחירה לפנות ולהקדיש זמן, משאבים ותשומת לב ללמידת כלים לפתרון בעיות היא סוג של "מקדם בטחון" - גם בהקשר הארגוני (מוכנות, ניהול סיכונים והיערכות לתרחישים) וגם בהקשר האישי והמנטלי (התמודדות עם סיטואציות משתנות ומורכבות).

איך מפות חשיבה יכולות לעזור לנו לנתח, להבין ולפתור בעיות מורכבות

מפות חשיבה הן כלי עבודה רב תכליתי לשיקוף ויזואלי של תהליכי חשיבה ופיתוח שלהם, בדרך שמעודדת ומאפשרת פתיחות וגמישות מחשבתית לצד חשיבה שיטתית ומיקוד במטרה.
טוני בוזאן, מפתח מפות החשיבה כינה אותן "האולר השוויצרי של המוח" - כלי עבודה פשוט ופונקציונלי לכאורה ועם זאת עוצמתי וורסטילי.

עקרונות ושיטת העבודה עם מפות חשיבה מכניסים את המשתתפים למיינדסט גמיש, יצירתי ואקטיבי, מעודדים ומובילים לחשיבה לא ליניארית ויצירתית, מעורבות גבוהה ויכולת לראות התמונה השלמה על פרטיה.


בשלב הראשון, כשניגשים לבעיה ומנסים להגדיר ולהבין אותה, בניית מפות חשיבה מאפשרות פריסה והבנת המשמעויות השונות של הבעיה והצבתה בקונטקסט, כך שמבעיה כללית, גנרית או אמורפית נבין את כלל המשמעויות ותת-הבעיות השונות, שלכל אחד מהן יש להתייחס באופן ספציפי ומותאם.
מפת חשיבה מאפשרת בשלב זה לזהות, לדייק ולהבין לעומק היבטים, מרכיבים, פרטים וקשרים.

בהמשך התהליך, מפות חשיבה משמשות להנעה, הובלה ותיעוד סיעור מוחות יצירתי ליצירת פתרונות ודרכי פעולה אפשריים, בחינה וניתוח שלהם לצורך תעדוף ובחירת הדרך המתאימה להתמודד, לפעול או להגיב, וחשיבה אופרטיבית על אופני היישום ומימוש הפתרונות הנבחרים, תוך תכנון, ניהול ובקרה.

באמצעות בנית מפת חשיבה משותפת ניתן לשקף ולבחון יחד סוגיות שלפעמים הן כואבות ולא נוחות בשיח עניני, סובלני ופתוח שמעודד ביטוי אישי, הכלת מגוון נקודות מבט ובחירת הפתרונות המתאימים באופן מושכל, רגיש ויצירתי.
תהליך העבודה על המפות מוביל לתוצרים ותובנות משמעותיות כבר במהלך הסדנא.

רוצים לקבל עוד מידע, דוגמאות והצעה לסדנא מתאימה לצוות או לארגון שלכם? כאן תוכלו להשאיר לי פרטים ואחזור בהקדם, או פשוט להתקשר.

*
*