03 Feb
03Feb

לא מזמן נחשפתי לראיון מענין מאוד עם אדוארד בורגר (Edward B. Burger), פרופסור למתמטיקה ונשיא אוניברסיטת נורת'ווסטרן, חוקר תהליכי חשיבה, למידה ויצירתיות.
בורגר כתב ב-2012 ספר ("The Five Elements of Effective Thinking'), שבו הגדיר את חמשת היסודות לחשיבה אפקטיבית.
כדי שיהיה קל לזכור, הוא השווה כל אחד מהם באופן ציורי לאחד מארבעת יסודות הטבע - אדמה, אש, אויר ומים, לצד אלמנט חמישי שמאחד את כולם.

קבלו את חמשת האלמנטים ולצד כל אלמנט תובנה אחת שהכי דברה אלי וטיפ מעשי ליישום מפי אדוארד בורגר.
הם רלוונטיים לכל תחום בחיים כאנשים, עסקים או ארגונים.
הקונספט הזה כל כך מצא חן בעיני בפשטות, בנגישות ובפרקטיות שלו, והשיחה עם אדוארד בורגר, היתה שזורה בכל כך הרבה פנינים,
לכן תמצאו כאן הרבה ציטוטים, ביטויים ושאלות בניסוח המקורי שלהן מתוך הראיון. אני ממש מחכה לקרוא את הספר.
העקרונות שבורגר מציע מאוד מדברים עם עקרונות ואיכויות העבודה עם מפות חשיבה.
אם התוכן ידבר אליכם וישאר לכם טעם של עוד, תוכלו להמשיך לפוסט הבא שבו התחלתי לגלגל רעיונות ליישום חמשת האלמנטים בתהליכי למידה ארגונית, בדגש על חשיבה על לקוחות ועובדים.

ממליצה בחום לצפות בראיון המלא עם אדוארד בורגר, איש נעים ומרתק, כאן: 

המטרה: לחלץ מתוך הידע Life Lesson

כשנשאל מה הוביל ועורר אותו לכתוב את הספר, הוא סיפר שכמרצה הוא מאמין שבכל נושא לימוד, בין אם במתמטיקה או כל תחום דעת אחר, המטרה היא לחלץ מתוך הידע והעובדות שיעורי חיים, והוא הרגיש שכשהוא מסתכל על מתמטיקה כ- Life Lesson, הוא מבין שהיא עוסקת בשאלה אחת אבסולוטית שנוגעת לכל אדם:
מה אתה עושה כשאתה לא יודע מה לעשות?
?What do you do when you don't know what to do
חשיבה מתמטית לתפיסתו, (ובאופן מקביל כל סוג אחר של חשיבה - פילוסופית, אנתרופולוגית וכו') היא בעצם היכולת להתמודד עם שאלות, לפתור בעיות ולמצוא דרכים להגיע לתשובות.

בהמשך להבנה הזו הוא ושותפו לכתיבת הספר, Michael Starbird, לקחו את הניסיון הרחב בהוראת מתמטיקה והשליכו אותו ואותה (את המתמטיקה) על חשיבה ועל החיים בכלל.

"הזזנו את המתמטיקה וחילצנו את החשיבה, לקחנו את אסטרטגיות החשיבה וגילינו שהן רלוונטיות לכל דבר ולכל סוג של התבוננות ולמידה:
איך אתה מסתכל על אמנות,
איך אתה בוחן קטע ספרותי,
איך אתה מנתח שירה,
איך אתה בונה מחדש פיסה של תוכנה,
איך אתה בונה בנין
איך אתה מארגן/ מקים עסק,
איך אתה בונה חברה".

חייבת להגיד פה משהו בנימה אישית, זו תובנה שממש ריגשה אותי.
הבנתי סוף סוף מה הערך הסגולי העמוק והירוק-עד של לימודי מתמטיקה, ולמה המקצוע הזה מקבל כל כך הרבה שעות ומשקל במערכת השעות בבית הספר.
לאורך כל החיים, אנחנו לא מפסיקים לחשב בדרכים שונות, לפתור בעיות ולנסות להגיע לתשובות הנכונות, מתמטיקה היא החיים עצמם!

חמשת האלמנטים של חשיבה אפקטיבית על פי אדוארד בורגר

וגם: 5 תובנות מרכזיות שלקחתי ו-5 טיפים מעשיים של אדוארד בורגר ליישום. בקיצור: חמסה חמסה חמסה.:)
כל כך אהבתי כל אחד מהרעיונות.
מוכנים? קבלו אותם..!

1. אדמה: הבנת עומק

התובנה: הבנה היא ספקטרום

המסר המרכזי של של בורגר הוא שהבנה היא לא דבר דיכוטומי - כן/לא, מבין או לא מבין, אלא היא ספקטרום. בכל שלב וביחס לכל ענין ונושא אנחנו תמיד נמצאים בנקודה כלשהי בין 0 ל-100 אחוז.
הבנה עמוקה לא יכולה להיות מושגת במאמץ מרוכז או בין לילה אלא מורכבת משכבות ומהצטברות של הבנות בדרך. בכל נקודה על הספקטרום וביחס לכל נושא וענין, אפשר לצלול ולהעמיק, להרחיב את נקודות המבט ולהבין עוד ועוד ועוד, יותר ויותר.
הוא אומר שההבנה והלמידה המשמעותית ביותר היא כשאנחנו מאתגרים את עצמנו דווקא במקום שנראה פשוט, אובייס, משהו שנראה פתור עבורינו או תחום המומחיות שלנו.
"The simple is the complex".

טיפ מאדוארד בורגר: מה *בדיוק* אני רואה?
אחת הטכניקות של אדוארד בורגר לפתוח את החשיבה היא לנסות לתאר את מה שידוע לי כבר, בכמה שיותר מילות תואר.
ברגע שאנחנו מתארים את מה שקיים, נראה ומובן לנו, אנחנו אוטומטית נפתחים מחשבתית לאפשרויות נוספות ומעמיקים את ההבנה לגבי המצב הנוכחי והאופציונלי.
למשל: בתקופה שהיו תמונות שחור-לבן, לא היתה מודעות עדיין לאפשרות של צילום בצבע. התמונות נקראו פשוט "תמונות".
אם אנחנו חוזרים אחורה בזמן ומנסים לדמיין מצב שאנחנו אוחזים צילום שחור לבן, ובמקום לומר "אני מחזיק/ה תמונה" אומרים: "אני מחזיק/ה תמונה בגווני שחור-לבן", מתחדדת ההבנה איך יכולה לצוץ האפשרות לצילום צבעוני.

2. אש: למידה מטעויות

התובנה: כולנו נופלים, אבל... איך ליפול כך שהנפילה תוביל ל: "אהה מומנט"? ל- "Greater understanding"?
הלמידה הכי טובה היא למידה תוך כדי עשיה, וכמעט אין עשיה שאין בה שגיאות. טעויות הן חלק בלתי נפרד מהעשיה ולכן גם מהלמידה.
הלמידה העמוקה והמשמעותית לא מתקיימת איפה שקלענו בול, אלא במקומות שבהם טעינו והסקנו מסקנות.
לכן כל כך חשוב לעשות תיקון מבחן, לא משנה אם מדובר בלמידה פורמלית (מבחן) או למידה בלתי פורמלית (מבחן המציאות), חשוב להתעכב על חקר ותיקון הטעויות.
אם הצלחתי ב-80%, חשוב להבין וללמוד מה-20% שלא הצלחתי בו.
ברגע שתיקנתי את ה 20% טעויות שלי, הן הופכות מטעויות לבונוס או מקדמה של 20% להמשך תהליך הלמידה.
"Making the invisible visible" - מה שלא היינו מודעים לו הופך ידוע וזמין להמשך שימוש. 

טיפ מאדוארד בורגר: לא להתקדם הלאה לפני שהבנו ותיקנו עד הסוף את הטעויות הקודמות שלנו.
חשוב שלא נסתפק בהבנה חלקית ונתקדם למבחן/אתגר חדש כי תפסנו "את הרוב". יש לנו את הזכות להתקדם הלאה רק כשהגענו ל-100% הבנה של החומר של הבחינה הנוכחית.
(הדגש הוא לא על הציון כשלעצמו או על זכרון לטווח קצר, מה שקורה בדרך כלל בלמידה נקודתית, אלא על הערך של ההבנה). אפשר להשליך את המסר הזה הרבה מעבר ללמידה אקדמית או מקצועית.

3. אויר: שאילת שאלות

התובנה: - "The power of quastion".

החיבור לשאלות מיוצג על ידי האויר - משהו שאומרים עליו שהוא "תלוי באויר" מתקשר לשאלה לא פתורה.
שאילת שאלות היא דרך לעבור את החיים כאדם חושב וכלומד מתמיד, שאלות מייצרות מה שבורגר קורא לו: Inner Life Experience.
העלאת השאלות היא תהליך למידה בפני עצמו. להגיע לתשובות לפעמים פחות חשוב מלייצר את השאלות.

טיפ מאדוארד בורגר: מינוי "השואל הרשמי- The official quationer"  
הוא מספר שכמרצה בכל שיעור הוא ממנה סטודנט שהוא "השואל הרשמי" לאותו שיעור- משימה שמחייבת את מי שנבחר להתייחס לשיעור הזה בתשומת לב מיוחדת, להיות בהקשבה עשירה. במקרה שכל ה"שיעורים" הם שלנו, נצטרך למנות את עצמנו להיות השואלים הרשמיים של כל נושא שנרצה לחקור ולהבין ולחשוב עליו באופן אפקטיבי.
הוא נותן כדוגמא, כה רלוונטי, סיטואציה של בחירות - יש לנו את אחריות לשאול את עצמנו (כחלק מתהליך הבחירה) מה אנחנו מחפשים אצל הנבחר שלנו, ולודא שהוא מספק את התשובות שמקובלות עלינו. 

4. מים: "The flow of ideas"

התובנה: חשוב לחקור את המקור והזרימה של דברים (אלמנט המים), ללמוד ולהבין את הסיפור שמאחורי כל רעיון, או בשפה המתמטית: להבין את הדרך שהובילה לתוצאה.
מאוד משמעותי, הוא אומר, להבין מה הוביל לרעיון מסויים.
לנסות לחקור, להשלים ולבנות את הסיפור שהוביל למצב מסויים.
הסיפור מעניק משמעות לעובדות רנדומליות, ומכיון שסיפור קל יותר לזכור הוא חשוב מאוד כדי לייצר למידה אפקטיבית וזכירה לאורך זמן. (כלל בסיס בסטוריטלינג).
הבנת העבר עוזרת להגיע להבנה טובה ועשירה יותר של ההווה, ומכאן לייצר חשיבה מחודשת וחדשנית לעתיד.

טיפ מאדוארד בורגר: לשאול תמיד אחורה וקדימה: איך הגיעו לזה? איך נולד הרעיון הזה? איך הבן אדם הגיע לזה? (נכון גם לגבי הבנת התנהגות מסויימת).
?How an idea came in to being 
מנקודה זו קריטית לא פחות ההתבוננות והחשיבה קדימה. להגיד לעצמי: הרעיון הזה מעניין, לאן זה מוביל אותי? מה אני עושה עם זה?

5. יחס חיובי לשינוי  

האלמנט האחרון והחמישי אינו משוייך ליסוד טבע, אלא מתיחס לכולם גם יחד הוא עקרון החיוביות כלפי שינוי.

התובנה: היכולת להשתנות היא הלמידה לאורך החיים (Lifelong learning).

"אנשים נוטים לקפוא בדרך שבה הם רואים את העולם, ולראות בן אדם שמזגזג או משתנה כמישהו חסר עקרונות, אבל האמת היא שאדם שמשתנה הוא לא אדם חסר צבע ואופי, וכמו שכשלון הוא לא רע, גם שינוי הוא לא רע.
כשבן אדם משנה את דרך ההתבוננות שלו, האמונה או החשיבה שלו,
זה לא ביטוי לחולשה, זה ביטוי לחוזק, לגמישות וללמידה מתמשכת של החיים". 

טיפ מאדוארד בורגר: The goal of trasforming life - לחגוג את המציאות שחינוך ולמידה לעולם לא מסתיימים ולדאוג להיות תמיד המורים הפרטיים של עצמנו.
להיות מסוגלים להכיל שינויים ולהמשיך להשתנות בעצמנו כדי להיות יותר: יותר חושבים, יותר חדשניים ויותר פרודוקטיביים בדרך החשיבה שלנו.

* * *

שלושת השלבים ליישום 5 האלמנטים של חשיבה אפקטיבית

לאד בורגר (נפתחנו:)) היתה פנטזיה שהספר יהיה עבה במיוחד ויורכב מ-3 עותקים מודבקים של הספר שיעודדו קריאה 3 פעמים בזו אחר זו במקביל ליישום הלמידה בשלוש רמות הבנה.
זה אמנם לא קרה בסוף והספר הודפס במהדורה סטנדרטית, אבל אלה שלושת השלבים שהוא ממליץ עליהם כדי להפוך לחושבים מתמידים:) :

שלב ראשון: חשיפה והכרות
השלב השני: יישום פרקטי ספציפי- להתעכב על המשמעות ולנסות לשייך כל אחד מהאלמנטים למשהו רלוונטי וקונקרטי - ולהתנסות בהם / ליישם אותם בפועל.
השלב השלישי והמאתגר ביותר: לתרגל את האלמנטים באופן יומיומי במטרה להפוך אותם לדרך חשיבה ודרך חיים.

"בכל שלב שבו אנחנו נמצאים, אנחנו יכולים להשתנות ולהיות אפילו יותר טובים. זה היופי בהיותנו בני אדם".

"We can be even more, even greater"

(Edward B. Burger)

סרטון חמוד לקינוח לסיכום חמשת האלמנטים


איך נוכל ליישם את חמשת האלמנטים בלמידה ארגונית דרך עבודה עם מפות חשיבה? מוזמנים לדלג, עכשיו או אחר כך, לפוסט הבא :)






הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.