שיתוף פעולה - Collaboration - הוא אחד מה -4C's - ארבעת הכישורים שהוגדרו המשמעותיים והקריטיים ביותר לתפקוד מיטבי, אישי וארגוני להתמודדות עם אתגרי העולם החדש:
Critical thinking - חשיבה ביקורתית
Creativity - יצירתיות
Communication - תקשורת
Collaboration - שיתוף פעולה

בהקשר המקצועי, שיתוף פעולה הוא עבודה משותפת מתוך קשר, חיבור ותלות חיובית מסויימת של השותפים זה בעשייתו של זה למען השגת מטרות - בין אם מדובר בטיפול באתגרים, שיתוף הדדי של משאבים או הובלה משותפת של פרוייקטים על ידי צוותים או מגזרים שונים.

מילה אחת משמעות עצומה

עבודה בשיתוף פעולה היא אחד היסודות הקריטיים לתפקוד וחוסן של צוותים וארגונים, ובפרט בעולם העבודה החדש ובתקופה הנוכחית, המאופיינת בדינאמיות גבוהה, אי וודאות ושינויים תדירים, שמגבירים את הצורך והיכולת להסתגל במהירות למצבים חדשים.

צוותי מנהלים ועובדים, שפועלים באופן יעיל, ממוקד ומגובש כל אחד בתפקידו, לצד הרצון והמסוגלות לנוע ולתפקד יחד בהתאמה, לייצר הסכמות, לקבל החלטות, לשתף בידע ובתהליכים, מגדילים את הגמישות, היעילות, תחושת הביטחון וכן את סיכויי השרידות של הארגון.

שיתוף פעולה מתרחש ומשתקף ברובדים שונים:

מודעות - הכרות, הבנה משמעותית ותחושת שייכות למטרה משותפת
מוטיבציה - נכונות להשקיע משאבים אישיים כדי להגיע להסכמות, פתרון בעיות וצמיחה הדדית
סנכרון עצמי - קבלת החלטה להצטרף ולהשתלב בעשיה תוך התאמה עצמית
השתתפות - השתתפות פעילה בתהליך וציפיה מאחרים שישתתפו
גישור - ניהול משא ומתן, תקשורת פתוחה והגעה להבנות משותפות יחד
הדדיות - אנחנו חולקים ומצפים לשיתוף בתמורה
השתקפות - תרבות של שיקוף, שיתוף ושקילת אלטרנטיבות יחד
מעורבות - אקטיביות, יוזמה והנעה פנימית לטובת הפעילות והמטרה המשותפת

שיתופי פעולה יכולים להיות כלי רב עוצמה ולרב הם חיוניים ואפילו הכרחיים בטיפול בבעיות מורכבות.
עם זאת, רק שיתופי פעולה מעטים משיגים תוצאות יוצאות דופן, אחרים לא תמיד מצליחים, אינם יעילים ובמקרה הרע יוצרים מתח ותסכול או מרוקנים עד כאב משאבים כמו זמן יקר, אנרגיה מנטלית ותקציבים.

מרכיב המפתח בשיתוף פעולה הוא נכונות. כל המשתתפים צריכים להיות מוכנים לשתף או לוותר על חלקים מרעיונותיהם או עמדותיהם הראשוניות ולאמץ אחרים כדי להשיג תוצאות יחד כצוות או כקבוצה.

הסדנא נועדה לאפשר ולייצר מפגש משמעותי ומקדם בין אנשים וממשקים, דרך ביטוי ושיתוף הדדי של ידע, תפיסות, רצונות ועמדות, במטרה לחזק את החיבור והקשר ביניהם.

בתהליך חוויתי שכולל בניית מפת חשיבה משותפת, או מספר מפות לפי צורך, מתקיים שיח פתוח ויעיל בדרך ייחודית וחוויתית, שמאפשר שיקוף מגוון נקודות מבט ויצירת מתוה לדרך, לשפה ולצמיחה משותפת, חיבורים והזדמנויות.

מה היתרונות העסקיים של שיתוף פעולה?

 

שיפור תהליכים ומוצרים

 

הגדלת מכירות או רווחיות

 

עליה בתפוקה

 

עלויות תפעול מופחתות

 

חדשנות או מומחיות חדשה

 

למידה וצמיחה הדדית

 

חוויית לקוח טובה יותר

אשמח לשמוע מהם הצרכים של הצוות או הארגון שלכם ולהציע מענה מתאים. תוכלו לכתוב לי כאן, ואחזור בהקדם. או פשוט להתקשר.

*
*

לבניה ופיתוח שיתופי פעולה בצוותים ובין ממשקים

כל סדנא או תהליך נבנית באופן אישי וספציפי לצרכים הייחודיים שמעסיקים את הצוות או הארגון.

ניתן להקדיש את הסדנא למטרה, אתגר או פרוייקט ספציפי שעומדים על הפרק,

או לעבודה משותפת על פיתוח מרכיבים ויסודות שמשפיעים על איכות הקשר ושיתופי הפעולה,
לדוגמא: פיתוח תשתית לשמירה על קשר ועדכונים שוטפים, סינכרון ושיתוף פעולה בהיבטים שונים.

אפשרות נוספת היא לעסוק בתכנים וצרכים רלוונטיים לשלב הנוכחי בהתפתחות הצוות,
למשל: בשלב הראשון, שבו הצוות רק נבנה ומתהווה,
בניית מפות חשיבה משותפות הן דרך מעולה להיכרות אישית ומקצועית, להגדרה של מבנה הצוות, תחומי אחריות ותפקידים, לניסוח החזון, לבניית ציר זמנים ותוכנית פעולה ראשונית, להגדרה של מדיניות, תפקידים וכללי בסיס, לקביעת מטרות ויעדים ברורים ועוד.

איך מפות חשיבה יכולות לעזור לנו לשתף פעולה?

בניה משותפת של מפת חשיבה היא דרך אפקטיבית מאוד ליצירת שיתוף פעולה בין אנשים וממשקים, בכך שהיא מעודדת ומאפשרת שקיפות, שיתוף, למידה הדדית, התגמשות, הכלה ועוד כישורים ותנאים שמאפשרים לקדם, ליעל ולזרז את ההתפתחות המשותפת כצוות.

היכולת לייצר עבודת צוות מיטבית ומאוזנת, תוך למידה הדדית, שיתוף ידע ובניית תהליכי עבודה משותפים היא תהליך פנים - ארגוני בפני עצמו.
ישנם מספר שלבים משמעותיים שצריך לעבור עד שצוות מתאחד או מספר צוותים מסתנכרנים סביב מטרות משותפות ופועלים באופן פרודוקטיבי להשגתן.

תהליך העבודה לבניה וגיבוש מפת חשיבה (או מספר מפות לפי צורך) והתקשורת דרכה, מאפשרים לעבור דרך משמעותית כבר בזמן הסדנא לחיזוק הקשר והחיבורים, גישור על פערים ויצירת תובנות, הסכמות ורעיונות לכיווני פעולה משותפים.

שלבים וצרכים בפיתוח צוות מוביל
לקריאה


6 האתגרים המרכזיים בפיתוח מנהלים בדרג ביניים
לקריאה

איך לחזק את הקשר ושיתוף הפעולה בין ממשקים ? 
לקריאה

איך להשתמש במפות חשיבה בתהליכי מיפוי עסקי וארגוני
לקריאה



אשמח לשמוע מכם ולחשוב יחד מה המענה המתאים עבורכם. אפשר להשאיר לי כאן פרטים, ואחזור בהקדם או להרים טלפון. אשמח לשמוע את קולכם :)