איך להשתמש במפת חשיבה בתהליכי מיפוי עסקי וארגוני?


27 Oct
27Oct

תמונת הבאנר: ויקיפדיה - Bruce Henderson 


"זוכר את נובמבר? עננים עננים בעיני" 
(מילים ולחן: קרן פלס)


הרבעון האחרון בשנה הוא לרוב זמן של התכנסות, התכווננות ו"פיזור עננים", סוג של חשבון נפש, בחינה לאחור של הישגי ואתגרי השנה החולפת,  קבלת החלטות על מיקוד, תעדוף, חלוקת משאבים ובניית תכניות עבודה.
מפות חשיבה הן כלי עזר עוצמתי כבסיס למגוון צרכים של סיכום תקופתי, מיפוי וניתוח ארגוני ועסקי, התבוננות ובחינה מחדש וארגון אינפורמציה לצורך קבלת החלטות ותכנון תהליכי עבודה.

* * *

מה הערך של שימוש במפת חשיבה בתהליכי מיפוי, חשיבה וסיעור מוחות?

ראיית התמונה השלמה - פורמט נגיש וחזותי שמאפשר לראות את התמונה השלמה של כלל השירותים, המוצרים, ההישגים, האתגרים, השחקנים בסביבה העסקית, קהל היעד והלקוחות הפוטנציאלים ולמעשה כל תחום שמעניין אותנו לבצע לגביו בדק בית ממוקד ושיטתי.

בירור, דיוק וחידוד של פרטים, נתונים ומשמעויות- לצד ראיית התמונה השלמה, מפת חשיבה מייצרת, מובילה ומכוונת לתשומת לב לפרטים, מיקוד וזיקוק מידע כללי, אמורפי או מורכב והצפה של פערי ידע או מידע. 

הפעלת גמישות מחשבתית בהתבוננות על שאלה, מטרה או סוגיה - משחק בין נקודות מבט ובין ZOOM IN ל-ZOOM OUT והפוך. במודל בוסטון למשל, (שמיד נתמקד בו כדוגמא) המטרה היא למפות את כלל שירותי החברה ל- 4 קטגוריות ראשיות. לאחר שלב האבחון הראשוני ניתן למקד את העדשה ואת הפוקוס ולהעמיק את תהליך החשיבה - להציב כל מוצר שהוצב על ענפי המפה הראשונית במרכז המפה החדשה, כאשר הענפים הראשיים החדשים יתייחסו עכשיו לשאלות של כדאיות, הישגים, רווחיות, סיכונים, מאפייני השוק, קהל היעד, מטרות, יעדים ועוד, והענפים המשניים יספקו נתונים, אפשרויות ורעיונות. 

בסיס ידידותי לסיעור מוחות חזותי, משתף, ממוקד ואפקטיבי - הצגה בהירה וויזואלית של מורכבויות, הסתעפויות, חיבורים וניגודים. כל ענף במפה הוא נקודת יציאה לתהליך חשיבה אישי או משותף, שביל שאפשר לפתח, להתמקד ולהעמיק בו לפי צורך, לבטא נקודות מבט של אנשי הצוות ובעלי תפקידים שונים, לשבץ נתונים ושאלות לבדיקה.

מנוע לפיתוח וקידום תהליכי חשיבה מעמיקים, זיהוי קשרים והשפעות בין חלקי המפה כשיקוף לתמונת מצב, קיצור דרך לתובנות משמעותיות ביחס לכל נושא או סוגיה.

* * *

לאילו מטרות ניתן להשתמש במפות חשיבה בתהליכי מיפוי ארגוני ובניית תכניות עבודה?

סיכום שנה - מה מומש, איך וכמה? מה לא מומש? מה עבד? מה לא עבד?

מיפוי וניתוח שירותים ומוצרים - הישגים, ביצועים, משמעות ותרומה לעסק או לארגון במונחים של רווח, מוניטין, צמיחה, קבלת החלטות: יחסינו לאן? 

מיפוי הסביבה העסקית - (SWOT) - חוזקות, חולשות, איומים, הזדמנויות

תפיסת תפקיד - מיפוי מורכבויות, אתגרים ארגוניים ואישיים, תחומי אחריות

מיפוי ואפיון לקוחות קיימים וחדשים (מגזרים, קהלי יעד או פרסונות ספציפיות)

מיפוי ותעדוף פרוייקטים רצים ומתוכננים

ניתוח תחומי הליבה של הארגון

אבחנה בין סוגי פעילות ובאופן בו הן תומכות במטרות שונות - חיזוק ערכי ליבה, שיפור ביצועים או תהליכים חוצי ארגון

מיפוי שותפי דרך, קולגות ומשקיעים

תרגום וניתוח מטרות ויעדים ארגוניים וגנריים למשמעויות רלוונטיות וספציפיות

מיפוי אבני דרך בתהליכים, כלי מעקב ובקרה

ועוד...


נשארתם עם טעם של עוד? מחפשים דוגמאות?

תקפצו גם לכאן:
איך ניישם את חמשת העקרונות לחשיבה אפקטיבית בלמידה ארגונית דרך עבודה עם מפות חשיבה?
מודל בוסטון - כלי למיפוי שירותים ומוצרים בעסק ובארגון
שלבים וצרכים בפיתוח צוות מוביל 
 




הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.