28 Jun
28Jun


אני זוכרת את ורה, המורה להתעמלות שלי בחטיבה.
פעם בשבוע פגשנו אותה לשיעור ספורט רק הבנות, הבנים התאמנו במקביל עם סרגיי.
כמה היא רצתה שנהיה זקופות, חזקות וגמישות.
היא אמרה שזה הבסיס להכל.
שכמה שנתאמן עכשיו, שנקפיד ליישר וגם למתוח את הגו (לא את הגב), ככה נהיה יותר יפות, גם עכשיו וגם כשנהיה גדולות.

היא היתה אישה לא צעירה, (בעינינו אז זקנה), קטנטונת, רזה ותמיד לבשה חליפות ספורט מבריקות.
אני יודעת שהיא באמת רצתה שיהיה לנו טוב.
והיא צדקה. ורה הקטנה והחכמה ידעה דבר או שניים על כושר ועל החיים.

בפוסט הזה אני רוצה לשתף בקוי דמיון שזיהיתי בין גמישות פיזית לגמישות מחשבתית (מנטלית ונפשית),
וכמו בגוף, גם במחשבה, הסוד הוא במתיחות.



השילוש הקדוש : 3 המרכיבים הבסיסיים לבניית כושר פיזי ומנטלי

כשמדברים על כושר גופני או אימון פיזי מאוזן, שלוש מילות המפתח הן:

כוח ("גו זקוף בנות")
סיבולת ("לרוץ כמו איילות בנות, לא לעצור")
גמישות ("מתיחות, בנות, לא לשכוח מתיחות").

בעולמות החשיבה, הלמידה והעבודה, כמו בעולם הפיזי, לעיתים קרובות אנחנו נוטים להתמקד בפיתוח כוח (כוח רצון והישגים אינטלקטואליים, מקצועיים ואישיים) יחד עם סיבולת (היכולת לעבוד שעות ארוכות), אבל נוטים להזניח את נושא הגמישות - אותה איכות חמקמקה וקריטית שתעזור לנו למתוח ולפרוץ גבולות, יכולות, תבניות, הרגלים ודפוסים באופן שיוביל אותנו למחוזות חדשים ווירטואוזים (בעיני עצמנו ובכלל).

* * *

גמישות היא צורך, לא מותרות

עד להתעמקות בנושא וכתיבת השורות האלו, אני לא בטוחה שהבנתי עד הסוף עד כמה גמישות משפיעה על כל חלק וחלק בגוף ובחיים, הרבה מעבר ליופי ולחן הפיזיים שאדם גמיש מקרין. (אני מניחה שלזה ורה התכוונה כשאמרה "להיות יפות":))

מסתבר שגמישות היא הרבה יותר מלהצליח להצמיד את הראש לברכיים, או להתכופף ולהגיע עם קצות האצבעות לרצפה - לא, או לפחות לא רק.
היא גם לא היכולת להמתח לארון העליון לצנצנת העוגיות שהרחקנו מעצמנו בלי לקחת כיסא, ואפילו לא היכולת לעשות קוברה או כלב מביט לאחור בברכת השמש ביוגה. לא. זה הרבה מעבר.

גמישות מתבטאת ומשליכה על כל דקה ודקה בנוכחות הגופנית ולא רק בפעילות הגופנית שלנו.

איך? ככה: (גילוי נאות: זה מויקיפדיה, אין צורך להתעלף מהידע האנטומי שלי)

היא משפיעה לטובה על מערכת הנשימה ועל מערכת העצבים.
היא שומרת על בריאות עמוד השדרה.
היא מונעת ליקויי יציבות ומאפשרת איזון הגוף במנח הנכון לו בכל רגע נתון.
היא אפילו משליכה על תהליכי הפחתה ופינוי פסולת.

כשמבינים עד כמה רבים ומגוונים הצרכים והפונקציות שגמישות פיזיולוגית מאפשרת לגוף לקיים, אפשר להבין יותר ויותר את המשמעות הרחבה, הכוללת והמכריעה של הצד האחר של גמישות, המנטלית, לתפקוד, איזון ומימוש עצמי מיטבי - בהקבלה מושלמת להיבטים הגופניים.
הנה חלק מהם:

שמירה על עצמאות תפקודית 
בדומה לאופן שבו גמישות פיזית מאפשרת לנו יכולת לבצע פעולות ומשימות טריוויאליות, ולחילופין, האופן בו נוקשות והעדר גמישות במפרקים מייצרים מוגבלות - גם גמישות מחשבתית מאפשרת מרחב פעולה, ביצוע מיטבי של פעולות וקומבינציות מחשבתיות, שמירה תנועה ועצמאות מחשבתית ויכולת תגובה מתוך בחירה ומודעות ולא מתוך קבעון, מגבלה או תקיעות.

מניעה וצמצום כאב 
תרגילי מתיחות וגמישות עוזרים למנוע התכווצות שרירים ולהקל על כאב לאחר ביצוע פעילות גופנית אינטנסיבית, ובאופן כללי, גמישות גופנית יכולה להגן או למזער פציעות מיותרות ולאפשר לנו לבצע פעולות יומיומיות ללא כאב או מאמץ.
אם לקחת את זה לחיים, גמישות מחשבתית מצמצמת כאב רגשי או מנטלי, מאי נעימות קלה ועד כאבים, פגיעות ונזקים ממשיים ומרחיקי לכת - כעס, מתח, לחץ, תקיעות יצירתית, התנהגותית או רגשית ועוד.
שינוי זוית ההתבוננות על סיטואציה, פירוק תבנית מחשבתית מקבעת ומגבילה או החלפת מחשבה מסוימת באחרת יכולה לשחרר מתח שנובע מקונפליקט, חוסר ודאות או מצבים מאתגרים ומכבידים.

התקדמות אל מול התנגדות 
שריר גמיש יותר מאפשר יכולת גבוהה ובטוחה יותר לבצע פעילות תוך כדי התנגדות - לשאת משקל, לדחוף מכשול או להתקדם אל מול כוחות נגד, כמו מים או רוח.
באופן דומה, גמישות מחשבתית יכולה לעזור לנו להתמודד עם התנגדות פנימית או חיצונית לביצוע פעולה.
היכולת לראות דברים בצורה שלמה, רחבה והוליסטית מאפשרת לצמצם או למוסס התנגדות פנימית, להכיל נקודת מבט מנוגדת לשלנו ולתקשר איתה באופן אפקטיבי או להתגבר על חסמים שונים באופן רגיש, פתוח ויצירתי לפי צורך.

תנועתיות רבה יותר - טווח ואיכות תנועה
בדומה לאופן בו גמישות מאפשרת לנו "להגיע רחוק" במובן הפיזי - להמתח, להתכופף, להגיע למנחים מרשימים כמו "שפגט" או "גשר", לקפוץ לגבהים וכו' - גמישות מחשבתית מאפשרת לנו חופש מחשבתי ותפקוד מיטבי (במיוחד בסיטואציות שמצריכות מתיחת גבולות מסוגים שונים), יכולת לנוע בין נקודות מבט ועמדות שונות, לבחור "באיזה צד" להיות, לאפשר לעצמנו משחקיות ומעברים זורמים וחופשיים בהתבוננות שלנו על העולם - מהומור ברגעים קשים או נקודות שפל בחיי היום-יום ועד יכולת להכיל חוסר ודאות ומשברים מורכבים.

זריזות
איך זריזות קשורה לגמישות אולי אתם שואלים? (אני שאלתי את עצמי לרגע)
מסתבר שזה קשור ועוד איך - הגמישות מאפשרת הגדלת טווח תנועת המפרק וזו מאפשרת או מייצרת זריזות - למשל, להגיע מהר יותר בזכות היכולת "להרחיב צעדים". באופן מקביל, גמישות מחשבתית מגבירה זריזות מחשבתית.

הרגעה ומניעת התכווצויות
תרגילי גמישות שונים מאפשרים הרפייה ומתיחה של קבוצת שרירים ש"עבדו קשה" - בחויה גופנית של עומס משקל, כיווץ או מאמץ ממושך. גם בתהליכי החלמה והתאוששות תרגילי פיזיותרפיה כוללים בניה מחודשת של גמישות תנועתית.
באופן דומה תרגילי גמישות מחשבתית מאפשרים להשיג רגיעה, שחרור ורפיון לקראת או לאחר מאמץ מנטלי: בתהליכי סיעור מוחות, פתרון בעיות (כולל אתגרים יצירתיים, משא ומתן או קונפליקט תקשורתי), קבלת החלטות, או הפגת חששות, לחצים ודאגות במציאות מורכבת.

פינוי רעלים ופסולת
גמישות פיזית קשורה לתהליכי פינוי פסולת מהגוף והפחתת הצטברות פסולת מהמפרקים.
באופן דומה עד כאב, גמישות מחשבה מאפשרת לנו לסנן, לפרק, לפנות ולעבד אינפורמציה על פי צורך (בינינו לבין עצמנו או במערכות יחסים), לעומת עצירות ותקיעות מחשבתית ונפשית. 


* * *


גמישות מחשבתית בTAKE AWAY, בבקשה

למה גמישות מחשבתית היא המיומנות הכי חמה לקחת איתנו לחיים?

אם להקביל לעולם הכושר הפיזי, שנמדד בהשגת יעדים (מרחק, גובה, איכות תנועה, ורסטיליות גופנית) גם כושר, גמישות וזריזות מחשבתית ונפשית (Mental agility) יכולים לאפשר לנו להשיג תוצאות, מטרות, יעדים ומדדים בצורה מלאה ואפקטיבית יותר, הן ברמה האישית והן כצוות או כקבוצה.

גמישות מאפשרת לנו לכוון את מסלול התנועה וההתקדמות שלנו - קפיצה "מוצלחת" לגובה או לרוחק היא לא רק פונקציה של אורך הגוף אלא של יכולת הניתור והמתיחה, וטיול או טיפוס מצריך לעיתים שליחת ידיים ורגליים לזויות וטווחים משונים או יכולת להתקפל ולעבור בנקיקים.
(במובן הזה הכינוי "מיטיבי לכת" למסלולים מאתגרים הוא לא מדוייק כי לא מדובר רק בכוח ובסיבולת לצעוד).

"כיצד נוכל לקדם בצורה הטובה ביותר זריזות וגמישות נפשית כדי לעמוד באתגרים באופן יצירתי ומסתגל, ולהפיק את המירב מהזדמנויות לאורך החיים?"


זו אחת השאלות המרכזיות שמעסיקות את ד"ר וילמה קוטסטאל (Wilma Koutstaal), פסיכולוגית באוניברסיטת מינסוטה, שחוקרת את הקשר בין הממשקים מוח-תודעה-סביבה וחברה ספרים בנושא זריזות וגמישות מוחית ומחשבתית. ("Innovating Minds: Rethinking Creativity to Inspire Change", "The Agile Mind").

"חשיבה מתעוררת לא רק במוחנו או בתודעתנו באופן נפרד, מבודד ועצמאי, אלא באינטראקציה דינמית מתמשכת של מוח, תודעה וסביבה.
 על ידי השגת הבנה טובה יותר של החשיבה (שלנו ושל אחרים לאורך זמן) אנחנו יכולים לייעל את המוח/התודעה החדשניים שלנו (“innovating minds”)  - אלה המתאימים את עצמם באופן יצירתי, תוך בנייה גמישה על מה שלמדו, עוזרים לאחרים לעשות זאת ומעצבים סביבות המקיימות ומעודדות חדשנות נוספת."

Wilma Koutstaa
תמונה:  cla.umn.edu

"חשיבה נוקשה, בשחור לבן, יכולה לסייע בהעלמת פרטים שמייצרים מתח",
אומר ד"ר אריק מייזל (Eric Maisel), מוביל דרך אמריקאי בתחום היצירתיות, חוקר וסופר שעוסק באימון למאמני-יצירתיות,
"אבל היא לא הופכת אותנו לחושבים עמוקים או יצירתיים. זה לא מאפשר לנו להתמודד עם בעיות בקלות כשהן מגיעות ",
הוא אומר.
"חשיבה נוקשה אמנם עוזרת לנו לקבל החלטות מהירות לגבי דברים, אך היא פחות מתאימה לעזור לנו באורחות חיינו.
קל יותר, למשל, לבחור עמדה אחת; להיות נגד המלחמה או בעד מיסים נמוכים יותר, למשל, במקום להעריך את המורכבות ולהכיר בכך שלמלחמה יש לפעמים תוצאות חיוביות ושמיסים נמוכים אינם תמיד לטובה.
"לפעמים אתה יכול לקבל קילומטראז 'רב מלהיות ספציפי מאוד, וזה דבר טוב", אומר קוסטסטאל. "אבל לפעמים אתה צריך להיות הרבה יותר מופשט כדי להסתגל למצב."

Eric Maisel


לסיכום, הנה כל מה שיצא לנו מלתרגל גמישות, גמישות ועוד קצת גמישות, (בפועל מדובר בכרטיסיית שיעורים לכל החיים):


יכולת התאמה והסתגלות

חשיבה גמישה מאפשרת לנו להעריך ולהסתגל לצרכים משתנים, מגבלות או אילוצים, להשתלב בסביבה מורכבת ודינאמית ולמלא את התפקידים ותחומי האחריות השונים שלנו בגישה פתוחה ומשוחררת יותר.
לפעמים זה עובד להיות נוקשה יותר, לעקוב אחר כללים ספציפיים; לפעמים עדיף להיות יותר פתוחים ומשוחררים, אומר מייזל.

רעיונות ופתרונות יצירתיים

חשיבה גמישה עוזרת לנו להבין ולנתח מצבים מורכבים, לזהות ולייצר היקשים, חיבורים והקשרים מגוונים, לחשוב באופן לא סטנדרטי ומתוך כך לפתח רעיונות חדשים, יעילים ויצירתיים בתהליכי סיעור מוחות ופתרון בעיות.

חשיבה וראיה רחבה

הלך רוח גמיש מרחיק אותנו מדפוסי חשיבה מגבילים למקום של פתיחות ואפשרות, מאפשר לנו לראות את התמונה השלמה, לאמץ חשיבה רחבה והוליסטית, להתמקד ולתעדף אינפורמציה ופעולות.

מוטיבציה וחוסן אישי

צורת החשיבה משפיעה ומשליכה על האופן שבו אנחנו מעצבים תפיסות, רגשות, פעולות ומוטיבציות. הרחבת הגמישות המחשבתית עוזרת לפתח ולהעצים גישה חיובית, אופטימיות וחוסן אישי.

למידה מתמדת

גמישות מחשבתית מאפשרת לפרוץ קבעונות ודפוסי חשיבה ופעולה, להתמודד עם שחיקה, למצוא השראה ולאמץ הלך רוח של התפתחות וצמיחה מתוך אתגרי וחוויות היום-יום.

השגת מטרות ויעדים

היכולת לעבד בזריזות מידע, לזהות הזדמנויות ולהתאים את עצמנו למציאות דינאמית, מאפשר תנועה (גם בתוך אילוצים או מגבלות), קידום רעיונות ומטרות והשגת פירות בתהליכים אישיים ומשותפים.

בדומה לאופן שבו גמישות פיזית מאפשרת ביצוע חלק, תקין וזורם של תנועה או רצף תנועות במינימום סיבוכים או כשלים,
גמישות מחשבתית מאפשרת טווח תנועה רחב בזירה המחשבתית, הרגשית וההתנהגותית ומניעת כאב או הפסד בסיטואציות שבהן קבעון מחשבתי עלול ליצור נזק או להוות חסם לתקשורת אפקטיבית.

גמישות וזריזות מחשבתית מאפשרות לנו למצוא פתרונות יעילים יותר לבעיות, לטפח יצירתיות וחדשנות, לזהות הזדמנויות מבטיחות ולממש אותן ב"טיימינג" מדוייק - בעיתוי הנכון ובביצוע אישי מיטבי.


אם נחשוב שוב על רשימת המערכות הגופניות שגמישות פיזית מגנה ומיטיבה איתן,
הן רלוונטיות אחת אחת גם כמטאפורות לכל התועלות והאיכויות שגמישות מחשבתית מספקת ולכן כדאי לטפח אותה דרך מודעות ותרגול:

גמישות מחשבתית עוזרת לנשום :)
גמישות מחשבתית עוזרת לשמור על איזון ויציבות בסיטואציות מאתגרות.
גמישות מחשבתית עוזרת לעבד אינפורמציה ולפנות פסולת מנטלית.
גמישות מחשבתית עוזרת לנו לכוון ולהטות את החשיבה לפי צורך.

איך אפשר לשפר את הגמישות והאלסטיות של החשיבה?

כמו טיפוח גמישות גופנית, גם פיתוח גמישות מחשבתית הוא ענין של תרגול ומודעות עצמית.
גם הדרך כאמור דומה: מתיחות ! 

ממה מתחילים?
על כך בפוסט הבא שאני ממש מתרגשת להגיע אליו,
על הקשר הישיר בין גמישות סמנטית (השימוש במילים) לגמישות מחשבתית.


מתעניינים בסדנא לצוות או לארגון שלכם ? בואו נדבר :)

כאן תוכלו לקרוא על סדנת מפות חשיבה לגמישות מחשבתית



הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.