06 May
06May

זהו חלק שני בסדרת פוסטים שמוקדשים להכרות עם תשעה אנשי ונשות חינוך מהארץ ומהעולם, ואיך יישמו בדרכים מרתקות עבודה עם מפות חשיבה לקידום למידה רלוונטית ומשמעותית. 

כדי להנות מהשפע במנות קטנות, חילקתי אותו ל-3 חלקים:
בפוסט הקודם ובפוסט הבא תוכלו לפגוש ולהכיר גם את Loïc Noël מבלגיה, Michael Sunderland מקליפורניה, רעות הוכמןשרון רמון וסיגל קליין מישראל, ואת Julio Castillo מונצואלה. 

בחלק הזה הבמה מוקדשת לרויטל תמר מבית הספר גואטמלה בירושלים, Bom Tharathep מבנגקוק ו Leila Blal מפריזמקוה שתהנו לפחות כמוני.


מוכנים?

קבלו אותם!


רויטל תמר, בית הספר גואטמלה בירושלים -
מפות חשיבה ככלי לרפלקציה ועיבוד אישי ורגשי


"במהלך דרכי הבנתי שבחרתי בחינוך כדרך חיים ולא רק כמקצוע.
אנו חיים בעולם שופע באתגרים, אתגרים חברתיים, משפחתיים, ונפשיים ואני מאמינה שתפקידו של מורה מעבר ללמידה הוא לשמש אלומת אור שמשרה אמון ובטחון."


רויטל תמר היא רכזת פדגוגית בבית הספר היסודי הקהילתי לאמנויות ומדעים "גואטמלה", בירושלים.

"את דרכי החינוכית התחלתי מתוך רצון ותשוקה גדולה לעסוק בתחום שמאפשר לשלב בו יצירתיות, שאפשר להשפיע בו, שכל יום קורה בו משהו חדש ומרגש ושמאפשר מרחב פעולה ואוטונומיה.
לשמחתי הרבה התחלתי את דרכי החינוכית בבית ספר גואטמלה בהובלתה של רוני אוחנה, הבנתי מיד שהגעתי למקום הנכון, מקום שהוא קרקע פורייה ומאפשרת, מקום שאפשר לצמוח בו ברמה האישית והמקצועית, לצמוח יחד עם התלמידים, להיחשף לדרכי למידה חדשניות ולפתח רעיונות וחלומות.
בגואטמלה מורה יכול באמת לעזור לילדים, להאמין ביכולותיהם, לעזור להם לזקק את נקודות האור והחוזק, לספק כלים לעצמאות בלמידה ולספק סביבה מוגנת שבה כל ילד מרגיש שייך ומסוגל."

רויטל תמר


רויטל משתמשת במפות חשיבה למגוון רחב של צרכים לימודיים ורגשיים, וכדרך להנעת תהליכי חקר, כתיבת סיפורים ורפלקציה.

אחד היישומים המרגשים בהם שיתפה אותי הוא השימוש במפת חשיבה ככלי לעיבוד אישי של חוויה וזכרונות.
בקשתי ממנה לשתף כאן את הסיפור במילותיה, והנה הן:

יישום מרגש ומשמעותי - מפת חשיבה לעיבוד חוויה אישית

 

"אלין, ילדה בת 11 ילדה שקטה, שלא מרבה לשתף ולדבר, נולדה כאן בישראל להורים יוצאי אתיופיה.
הסיפור הזה מתחיל לאחר שאלין חזרה מביקור באתיופיה עם משפחתה, חוויה שנראה היה, בהתחלה, שהיא רוצה לשכוח.
כשאלין חזרה, הזמנתי אותה לשיחה, (כחלק ממפגשים קבועים שלנו יחד) בתקווה לשמוע על הרפתקאותיה.
להפתעתי, אלין אמרה שהיא לא זוכרת הרבה, לא נהנתה מהטיול, ובעיקר נזכרה באירועים לא נעימים, זיכרונותיה היו צבועים באי נוחות והיא הבהירה שהיא לא מרגישה שום קשר לאתיופיה.
לשמוע את זה העציב אותי מאוד, הרגשתי שאלין מרחיקה את עצמה משורשיה ומהזהות שלה, ממש עד כדי מחיקתה וחשבתי שכדאי לזמן לה דרך לעבד את החוויה שלה באופן מזמין וחיובי.

באותו לילה, לא יכולתי להפסיק לחשוב על אלין ואיך אני יכול לעזור לה. ואז, עלה לי רעיון. מה אם נוכל לחקור את הזיכרונות והרגשות שלה באופן יצירתי? חשבתי על שימוש במפת חשיבה, כלי ויזואלי שיכול לעזור לאלין לארגן את המחשבות והזיכרונות שלה בצורה מהנה, גמישה ומאפשרת.
קיוויתי שדרך זו תעודד אותה להיפתח ולראות את הטיול שלה מנקודת מבט אחרת.
למחרת בבוקר, פניתי לאלין עם הרעיון, הסברתי איך מפות חשיבה עובדות והצעתי שנכין אחת ביחד על הביקור שלה באתיופיה. היא היססה בהתחלה, אבל ההסכמה שלה הייתה עבורי קרן אור.

התחלנו עם פיסת נייר גדולה ושפע של עפרונות צבעוניים.
שאלתי את אלין מה היא רוצה למקם במרכז המפה, והיא הציעה לצייר מפה של אתיופיה. פעולה פשוטה זו של הצבת אתיופיה בלב הפרוייקט שלנו, נתנה לה מיד תחושה של שליטה בנרטיב שלה. המשימה הזו לבדה הרחיבה את הידע שלה כשהיא חקרה את הגיאוגרפיה של אתיופיה, ולמדה, בלי כוונה, עוד על העולם.
לראות את אלין מציירת, צובעת ומשקיעה את היצירתיות שלה במפה היה מרגש.
לאחר מכן, סיעור מוחות על הענפים העיקריים של המפה, תוך התמקדות בכל המקומות שהיא ביקרה. החלק הזה דרש קצת מחקר ואפילו פנייה לאמהּ כדי להיזכר בשמות שנשכחו, וזה שימח מאוד את שתיהן. לאט לאט, מפה יפה ומפורטת החלה להופיע, מלאה בזיכרונותיה של אלין מטיול משפחתה.
תהליך זה לא רק עזר לאלין להזכר במסע שלה, אלא גם אפשר לה לראות את הזכרונות הללו מבעד לעדשה אחרת. השינוי היה מוחשי.
ככל שהמפה התעצבה, ההתלהבות של אלין גברה. היא קפצה מענף לענף, כתבה, קישטה וסיפרה סיפורים - חלקם עצובים, חלקם מצחיקים, וכולם מעניינים. היה מספק להפליא לראות את אלין עוברת מהיסוס להתלהבות.
בסוף התהליך היצירתי הזה, אלין לא רק הייתה גאה בעבודתה, אלא גם מצאה דרך להתחבר ולהתגאות בזהות שלה, בעזרת המפה היא הפכה את רגשותיה הלא נוחים לנרטיב של ביטוי עצמי וחקר זהות.
אלין לקחה את המפה הביתה, ולמחרת, היא סיפרה לי בעיניים נוצצות שהיא תלתה אותה על ארון הבגדים שלה. אמהּ אמרה שזה הדבר הכי יפה שהיא ראתה אי פעם.
רגע הגאווה והחיבור הזה היה יותר ממה שיכולתי לקוות לו. אבל הסיפור לא נגמר שם. אלין השתמשה במפה כהשראה לכתיבת סיפור, אותו הגישה לתחרות ארצית. היא לא זכתה, אבל תעודת ההשתתפות והתהליך עצמו העניקו לה תחושת הישג עצומה וביטחון ביכולתה לבטא את עצמה.

החוויה הזו עם אלין לימדה אותי את כוחו של הביטוי היצירתי בסיוע לילדים לחקור את זהותם וחוויותיהם. זו הייתה תזכורת שלפעמים, כל מה שצריך זה פיסת נייר, כמה עפרונות צבעוניים ואוזן קשבת. זה היה מסע של גילוי עבור שתינו, כזה שתמיד אוקיר".

אלין בקשה שלא לשתף את המפה.

רויטל הדביקה בהתלהבות ממפות חשיבה את שאר הצוות :)
היה לי העונג לפגוש אותן בקיץ שעבר, בסדנא במסגרת ימי ההיערכות לשנת הלימודים ומאז הגיעו אלי הדים ושיתופים משמחים לאופנים מקסימים בהם מפות חשיבה משולבות בבית הספר גואטמלה ככלי ביטוי אישי ולמידה סביב מקצועות וצרכים שונים.



Bom Tharathep, בנגקוק, תאילנד -
למידה חדשנית ופורצת גבולות 


"תרגול על מה שאתה אוהב הופך את הלמידה להרבה יותר מהנה".


Bom Tharathep הוא איש חינוך ומומחה למיפוי חשיבה מבנגקוק.
הוא עובד כעצמאי עם בתי ספר וכן מנחה סדנאות ייחודיות בבית הספר העצמאי שלו לחשיבה ולמידה חזותית, תחת המותג MindMap Guru. 

אני חושבת שהדבר שהכי מאפיין את הפעילות של Bom, או כפי שהוא מכנה את עצמו בכל הפוסטים "המורה בום",
הוא פריצת גבולות ולמידה חוויתית.

אני משתפת את הפעילות שלו כאן למרות שהוא עצמאי ולא מורה בבית ספר מסויים,
כי הוא מעורר השראה בעיני באופן שבו הוא מיישם עבודה עם מפות חשיבה באופן פורץ גבולות: פריצת המרחב הפיזי של כיתת האם או של החשיבה שלמידה אישית ומתן תשומת לב מחייבים למידה בקבוצה קטנה, ביטוי אישי ויצירתי לצד חווית למידה עדכנית באמצעות שילוב עבודה ידנית ואמצעים דיגיטליים ודגש על "חווית משתמש" מושקעת של התלמידים והתלמידות. 

כמי שפונה לקהל צעיר, לא רק בתאילנד אלא גם במדינות נוספות במזרח הרחוק, גם כשמטרתו בסופו של דבר הוא ללמד את המתודולוגיה כאסטרטגיית למידה - הלימוד והתרגול נעשה מתוך חיבור לתחומי הענין של ילדים ונוער, וכן לפלטפורמות שבה הם נמצאים:

הוא פעיל מאוד ביוטיוב ובטיקטוק, ואת המתודולוגיה הוא מדגים פעמים רבות על נושאים פופולריים מתרבות הפופ, ספורט ועוד נושאים שהופכים את הלמידה למסקרנת, רלוונטית ואטרקטיבית.

במפות החשיבה הפרטיות שלו וכן בתרגול בסדנאות הוא משלב טכנולוגיות דיגיטליות, כמו עבודה על טאבלטים ושימוש באפליקציות רישום דיגיטליות. (הוא ספציפית משתמש באפליקציית Autodesk Sketchbook, אבל יש רבות אחרות).


 

עיצוב חווית משתמש 

ממש כמו בעולמות הלמידה הארגוניים, השירות או הגיימינג, בום משקיע מחשבה ושם דגש על חווית למידה מושקעת ואסתטית, עם דגש על הנאה והצלחה.
כשהעבודה היא ידנית, הוא מגיש לתלמידים/ות טמפלייטים ויזואליים -  דפי עבודה חדשניים ו"אחרים", שמספקים מרחב כתיבה מזמין ומעורר, שמכוון ללמידה אישית, חוויתית ומשמעותית.  
כשמדובר בנושא למידה, לעיתים הוא מופיע כבר במרכז המפה, בהדפסה צבעונית, והוא כולל גם הדרכה תמציתית וברורה לבניית המפה. 




הפנינג למידה

הסדנאות שבום מנחה בבתי ספר מתקיימות לעיתים במרחב גדול, שבו המוני תלמידים עובדים במקביל ידנית או על אייפדים, מה שמייצר אוירת הפנינג של למידה חדשנית וצבעונית.

בדומה לטמפלייטים הויזואליים, גם במובן הזה יש רצון להעביר את התלמידים והתלמידות חווית למידה אחרת ושוברת שגרה, שמשדרת מחשבה, השקעה ותשומת לב. 

"במהלך חופשת בית הספר, הילדים (קייט, מיין) מבקשים מהמורה בום לעשות דברים חמודים במיוחד על גורי המחמד הפופולריים. גם המורה בום אוהב את זה. אני רוצה לגדל קפיברה אבל כשאני רואה את המחיר, כדאי שאלך לסיור בגן החיות מיני במקום".

לפני כמה ימים הוא כתב בעמוד שלו, בעקבות סדנא שקיים בבית ספר:
"מתכוננים לתחילת שנת הלימודים הבאה. התמקדנו בסיכום נושאי הלימוד לשנה הקרובה, למדו לעבוד גם בכתב יד על נייר וגם על מפת חשיבה דיגיטלית. התלמידים עשו את מפת החשיבה שלהם בנושא שהם אוהבים ותכננו מטרות עתידיות, וראו דוגמאות לשימושים שונים בנושאים אחרים.
המורה בום מקווה שמפות חשיבה יהיו עבורם כלי מסייע להצליח". 


Leila Blal, פריז, צרפת -
למידה יומיומית, התנסותית ורב חושית


"מה זה מיפוי חשיבה יומיומי עבורי?
להיכנס עמוק יותר לתוך נושא שמעניין אותי עכשיו, לסנתז בקלות מסמכים/מאמרים, שמירת מידע ללא מאמץ לשנן, להיות יצירתית"


Leila Blal מגדירה את עצמה "מאמנת בפרקטיקות חזותיות".
היא החלה את דרכה כפסיכולוגית חינוכית לילדים עם הפרעות נוירו-התפתחותיות, ובמסלול הלמידה וההתפתחות המקצועית הוסיפה הסמכות וכלים שונים (מיפוי חשיבה ויזואלי, הנחיה גרפית ועוד) אותם היא משלבת בעבודתה עם מטפלים משפחתיים, אנשי מקצוע בתחומי חינוך והפרעות תקשורת ועם צעירים וצעירות על הרצף האוטיסטי.

היא גם סגנית אלופת צרפת 2020 במיפוי מחשבות ושופטת בינלאומית באליפויות לאומיות ובינלאומיות.



סינסתזיה מכוונת ויזומה

סינסתזיה היא תופעה תפיסתית שבה גירוי של מסלול חושי או קוגניטיבי אחד מוביל להתנסויות לא רצוניות במסלול חושי או קוגניטיבי שני. לדוגמה, אנשים עם סינסתזיה עשויים לחוות צבעים בעת האזנה למוזיקה, לראות צורות כאשר מריחים ריחות מסוימים, או לתפוס טעמים כאשר מסתכלים על מילים.

במפות החשיבה שלה, לילה משלבת חושים ומתנסה בשילוב שלהם באופן רצוני ומכוון,
כאשר לעיתים המדיום הוא המסר - היא חוקרת ומרחיבה את אופני הביטוי של נושא ובוחנת איך ניתן לשלב יותר מחוש אחד כדי לשקף ולהמחיש את התוכן.
מפת חשיבה על קיץ בצבעי מים, מפת חשיבה על צבעי פסטל בצבעי פסטל, מפה על טכניקת "בולט ז'ורנל" בשילוב וואשי טייפס' מפת חשיבה על קפה - מצויירת על ספל קפה, מפת חשיבה על צמר - משולבת בצמר,
הסבר על מעגל החיים של מינים שונים בטבע - משולב בצעצועים תלת מימדיים המציגים כל שלב בהתפתחות, לצלילי "גלגל החיים", מפה על חיות - משולבת בצלילים שהם משמיעים בטבע ועוד.

את תהליכי העבודה והיצירה שלה לילה תיעדה כסרטונים,ובכך הפכה את מפות החשיבה שלה מתצוגה סטטית לחוויה דינאמית, תהליכית ומתפתחת גם עבור הלומדים.
הפניה אל החושים נעשית באמצעות שילוב סאונד, וגם באמצעות עבודה עם חומרים, טקסטורות ומצעים מגוונים שמעוררים את הדמיון לאסוציאציות חושיות ותחושתיות, 
למשל:


מפת חשיבה על צבעי פסטל, Leila Blal


"אני חובבת יומני בולט ג'ורנל bullet journal (בקיצור Bujo),  בבוג'ו שלי, אני משתמשת בסרט דקורטיבי שנקרא וואשי טייפ כדי לקשט, להפריד, להדגיש, להדביק. ... יש לי אוסף של יותר מ-250 וואשי טייפים (כן כן...)!
היום אני נותנת לכם מפת חשיבה בנושא בולט ג'ורנל, שהענפים והאימג'ים העיקריים שבה נעשו כולם בוואשי טייפ.

מפת חשיבה על בולט ג'ורנל, בשילוב וואשי טייפס, Leila Blal


"לבקשת מר כבשה , רציתי לדעת יותר על צמר, סוגיו השונים, מאפייניו, אילו בעלי חיים מלבד כבשים ייצרו אותו וכו'...
אז נודע לי שצמר אנגורה הגיע מארנבת אנגורה, וגם צמר גמלים שימש בתעשיית היוקרה... ועוד המון דברים!
בקיצור, הנה דוגמא למה זה מיפוי מוח יומיומי עבורי: להיכנס עמוק יותר לתוך נושא שמעניין אותי עכשיו, לסנתז בקלות מסמכים/מאמרים, שמירת מידע ללא מאמץ לשנן - תהיו יצירתיים".

מפת חשיבה על צמר ומקורותיו, משולבת צמר, Leila Blal
לסרטון מקסים שמתעד את תהליך העבודה, מתוך ערוץ הוידאו של לילה - כאן


"בין חושינו, שמיעה יכולה לספק לנו רגשות רבים, במיוחד אצל ילדים.
על פי מחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת לפסיכולוגיה של ילדים (ינואר 2021), צלילים מהווים בקרב ילדים את מקור הרגשות העיקרי, בעוד שמבוגרים מתרגשים יותר ממה שהם רואים.
נהניתי לחשוב וליצור מפת חשיבה חזותית ושמיעתית בנושא צלילים ורעשים הנמצאים בטבע".


מפת חשיבה על חיות בטבע, משולבת צלילים Leila Blal

"קינצוגי היא אומנות יפנית שנולדה במאה ה-15 שמורכבת משיפור חפצים שבורים על ידי תיקונם בזהב .
קינצוגי מייצג באופן מטאפורי את אומנות ההתעלות על החוויה הקשה והפיכת הפצעים שלנו ל"זהב".
זה נושא שנוגע בי במיוחד ורציתי להמחיש אותו כמפת מחשבה.
בחרתי להשתמש בנייר שחור ומטאלי שהצבעים עליו מורגשים ומודגשים.מה דעתכם על זה?"

מפת חשיבה על אמנות הקינצוגי,  Leila Blal

מפת חשיבה על קפה, מצויירת על כוס קפה ומשולבת בסאונד - הרתחת מים, לגימה, שעון מעורר


הנה טקסט מעניין שבו לילה משתפת את תהליך העבודה והבחירות שלה בבניית מפות חשיבה רב חושיות:

"משתפת אתכם במפת חשיבה על מחזורי החיים של יצורים חיים שונים: הצפרדע, הדבורה, העכביש, השעועית, התרנגולת והאדם, משולבת במוזיקה שאני בטוחה ש"תדבר" אליכם. 
זוהי מפת מחשבה המיועדת לילדים והמטרה, מעבר ללמידה ביולוגית של "שלבים" שונים בחיים, היא לקחת בחזרה את חיינו למצב הטבעי שלהם, לצד שאר החי והצומח. 
כמו השעועית או העכביש, בן האדם נשלט ונתון למעגל החיים ועוקב אחר שלבים שונים בחייו...
מפת החשיבה הזו מאפשרת לעקוב ולדמיין במבט חטוף את מחזור החיים של מגוון יצורים חיים. 
זהו הכוח של מפת חשיבה, שמאפשר לנו לקבל סקירה כללית, ומגוון הקשרים ודוגמאות לנושא נתון, וממנה לצלול לפרטים נוספים. (אפקט זום).
למשל, ייתכן שתבחינו בדמיון בין השלבים של יצורים חיים שונים - כמו הטלת ביצים. 
כך, על ידי הכללה, אנו יכולים לראות איך הביצים מגיעות בצורות וגדלים שונים, (כולל הביצית אצל האדם) נראות ומתפתחות אחרת כדי לאפשר את בקיעתו של היצור החי בסוף התהליך. 
בחרתי להוסיף פסלונים כדי להוסיף מימד תלת מימדי מציאותי יותר לציורים ודרך המפה לתמרן, למיין ולהרחיב את המידע השונה שהפסלונים מייצגים...
היבט המניפולציה נראה לי פלוס אמיתי, במיוחד כשעובדים עם ילדים, משום שהוא מגביר את המעורבות תוך שהוא נשאר שובב, ומתוך כך מניע ומייצר  את הסינסתזיה הזו (שילוב של כמה חושים לאותו גירוי).


נשארתם עם טעם של עוד?

מוזמנים לקפוץ לפוסט הבא והאחרון בסדרה, ולהכיר את העשיה המקסימה והמשמעותית של Julio Castillo מונצואלה, של שרון רמון, מנהלת בית הספר לטבע, אדם וחברה בתל אביב ושל סיגל היימן, יועצת חינוכית בתיכון מו"ר במכבים-רעות - ואת האופנים המעניינים שבחרו להשתמש במפות חשיבה בעבודה עם ילדים ונוער.


למעבר לפוסט הבא בסדרה >> 
9 אנשי ונשות חינוך ויישומים מעוררי השראה למפות חשיבה בבתי ספר לקידום למידה רלוונטית ומשמעותית - חלק ג'

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.