06 Aug
06Aug

 מפת חשיבה בבאנר :  Thum Cheng Cheon


עידן חדש - Age of Intelligence

ה-25 ליוני 2009, ממש לפני עשור, היה יום מיוחד בתולדות האנושות, מסתבר :).

בזמן שמלוס אנג'לס יצאה לאמצעי התקשורת הודעה דרמטית על מותו של מייקל ג'קסון, בצד השני של העולם, בועידה הבינלאומית לחשיבה, שהתקיימה באותה שנה במלזיה (ICOT- International Conference on Thinking)- כבה לפתע האור, ובספירה לאחור ובליווי תופים – שוחררה על הבמה הכרזה על פתיחתו של עידן חדש בתולדות האנושות: עידן האינטילגנציה ( Age of Intelligence), יורש העצר הרשמי של עידן הידע (Knowledge Age)טוני בוזאן יצא אז בהכרזה כשכינה את העידן החדש:

"The Age of Intelligence, The Century of the Brain & The Millennium of the Mind"
"עידן האינטליגנציה, המאה של המוח והמילניום של הנפש".

*ה-ICOT הוא אירוע שמתקיים כמעט 40 שנה (הכנס הראשון התקיים בפיג'י בשנת 1982)  ובו מתכנסים אחת לכמה שנים, כל פעם במדינה אחרת בעולם,  הוגי דעות, חוקרים, אנשי אקדמיה ותאורטיקנים מובילים בכל תחום דעת שנוגע לאנושות (בריאות, מדע, חינוך, קיימות, עסקים, ספורט ועוד ועוד) במטרה ללמוד, לשתף ולדון בהתפתחויות בתחום החשיבה ויישומן לפתרון בעיות גלובליות ליצירת עולם טוב יותר.
(הועידה הבאה תתקיים בפעם הראשונה באפריקה, ביוהנסבורג, בין ה-15-18 ליוני 2020).

הנה תמונה מהרגע הזה:

  

טוני בוזאן, ועידת החשיבה הבינלאומית, 2009


המנטרה "ידע זה כוח" חלפה מן העולם. 

אם במהפכות הקודמות (החקלאית, התעשייתית והטכנולוגית) בעלי הכוח והשליטה היו בעלי הנגישות למקורות הידע והמידע הרלוונטי לצרכי השעה, מובילי העידן החדש יהיו מי שייטיבו לחשוב וללמוד ביעילות. עידן האינטליגנציה מצריך מאתנו להיות הרבה יותר גמישים, מיומנים, חדי אבחנה וחיוניים, זריזי מחשבה ובעלי יכולת להפעיל יצירתיות ופתרון בעיות.

לכל אורך הדרך בתולדות האנושות, בתי הספר ומסגרות התעסוקה היוו שיקוף ישיר למהפיכות ולתקופות השונות. בתקופה החקלאית ילדים הוכשרו לעבוד בחווה, בתקופה התעשייתית התבססה מערכת החינוך כמי שאחראית על שחרור פועלים צייתנים לפסי הייצור במפעלים ובתקופה הטכנולוגית נכנסו לבתי הספר המחשבים והדגש על עבודה עם מקורות מידע.


מפת חשיבה : Tim Fulford

(מכיוון השעון: העידן החקלאי, התעשייתי, עידן המידע, עידן הידע, עידן האינטילגנציה)


טוני בוזאן, אחת האוטוריטות המובילות בעולם בתחום החשיבה והלמידה ומפתח כלי מפת החשיבה (שהיה מי שקיבל את הזכות לעלות לבמה עם הבשורה באותה ועידה) אהב לשתף את האופן בו הוא רואה את מקומם ותפקידם של בתי הספר בעידן החדש, כבתי ספר לחשיבה שיעסקו בהוראת "קרוא וכתוב מנטלי" - כלומר איך לקרוא מצבים, אתגרים ובעיות ולפתור אותם בעזרת מיומנויות חשיבה ומיפוי מדוייק של תהליכי חשיבה.

"עומס המידע, האימיילים, ההודעות, הטכנולוגיות הזמינות - יוצר הצפה.
העובד הממוצע לא ממש יודע איך לנהל את עצמו, את הזמן או את המידע"- הוא אמר באחד הראיונות עימו.
הוא השווה את המוח לתפקיד מנהל ידע בארגון (תפקיד שהולידה המהפכה הטכנולוגית), והצביע על כך שאנחנו צריכים לדעת לנהל את מנהל הידע האישי שלנו (תפקודי המוח והחשיבה) כמו שמנהל ומעסיק טוב מצופה להוביל ולעורר השראה בעובדיו לתפקד ביעילות, להגיע להישגים ולמצות את הכישורים והפוטנציאל הגבוה שלהם.

מפות חשיבה הן כלי עבודה מוכר שנמצא בשימוש כבר עשרות שנים בכל העולם, ולכן אינו חדש או חדשני כשלעצמו. עם זאת, עם כל ההתפתחויות הטכנולוגיות, הן עמדו במבחן הזמן. הסיבה היא, שלא משנה איזה מהפכות עברו עלינו כאנושות, המוח עצמו, של האדם כפרט - המבנה, הטבע שלו ואופן פעולתו - לא השתנו.

בנאום הטד שלו ב-2012, בוזאן פנה אל האנשים בקהל ושאל האם הם מזהים את שפת האם שלו? כולם זיהו פה אחד את האנגלית הבריטית שלו. אחר כך הוא המשיך ושאל את המשתתפים מהי שפת האם שלהם, וקיבל כצפוי בליל של תשובות ושפות.
לא, לא, לא. הוא הניף את ידו בביטול. שפת האם של כולנו היא אחת: associations & Imagination. זוהי שפת האם האנושית.

המחשבות שלנו עשויות מתמונות תמונות שרצות לנו בראש בקצב אינסופי,  לכן מפות חשיבה, שהופכות את הרכבת האמורפית הדוהרת של המחשבות למשהו מוחשי שאפשר לעבוד איתו, שימושיות עד היום ורלוונטיות מתמיד לרוח העידן החדש.

מעבר להיותן כלי עזר ידידותי ואפקטיבי לייצוג, קליטה ופיתוח ידע, מפות חשיבה הן גם סוג של מאמן כושר לכל מיומנויות החשיבה המדוברות והקריטיות לעידן החדש. 


את כישורי הליבה הרלוונטיים לעולם החדש ולעידן האינטיליגנציה, אפשר לחלק לשלוש קבוצות:

כישורי חיים - גמישות, מנהיגות, יוזמה, פרודוקטיביות ומיומנויות חברתיות.
כישורי אוריינות - שימוש מושכל במידע ובמקורותיו.
כישורי למידה וחשיבה - המכונים ה- 4C'S:
Critical thinking (חשיבה ביקורתית ופתרון בעיות), Creativity (יצירתיות, חשיבה מחוץ לקופסא), Collaboration (שיתוף פעולה, יכולת לשלב מוחות ולעבוד בצוות), Communication (תקשורת ויכולת שיחה).


מיומנויות העידן החדש 

ואיך מפות חשיבה יכולות לעזור לנו לתרגל ולפתח אותן?


כישורי חיים

גמישות מחשבתית

גמישות היא היכולת להכיל סטייה מתוכניות לפי צורך, יכולת להסתגל למצבים ולשינויים. גמישות מבוססת על שני רעיונות לא נוחים: הראשון, הדרך שלי היא לא תמיד הטובה ביותר, השני, כשאני טועה אני צריכה לדעת ולהודות בזה.
גמישות מחייבת אותנו לגלות ענוה ולקבל את העובדה שתמיד יש לנו מה ללמוד גם לאחר שכבר רכשנו ניסיון וידע רב. גמישות קריטית להצלחה בקריירה, הידיעה מתי ואיך לשנות ואיך להגיב לשינויים מסוגים שונים.
מפות חשיבה מובילות אותנו לזהות ולייצר שבילים נוספים לצד מסלולי החשיבה הטבעיים שלנו. בתהליך מיפוי חשיבה אנחנו מתחילים ממקום מסויים ועשויים להיות מופתעים ממה שיעלה – אם בתהליך אישי ואם בסיעור מוחות צוותי, מפת חשיבה משקפת לנו את התמונה מורכבת ומובילה אותנו בין נקודות מבט שונות ולא תמיד טריוויאליות עבורינו.
הרבגוניות, המשחקיות והמבנה המסתעף מייצרים באופן כמעט אוטומטי גמישות מחשבתית ויכולת "לראות" ולנסות להבין, כאן ועכשיו, נקודות מבט והשקפות עולם שונות.


מנהיגות

היא הנעת צוות להשגת מטרה, היכולת להציב מטרות ויעדים ולהעביר אנשים, עובדים ושותפי דרך, את הצעדים הנדרשים להשגת היעדים בשיתוף פעולה.  
בין אם אדם הוא מנהל או יזם מנוסה ובין אם הוא רק בתחילת דרכו, מנהיגות משפיעה על הקריירה ומסלול ההתפתחות התעסוקתי והאישי שלנו.
עובדים בכניסה לתפקיד זקוקים להבין את מהותה של מנהיגות כדי להבין החלטות שמנהלים ומובילים עסקיים מקבלים וכדי לתפקד בתוך מערכת.

בניית מפת חשיבה היא תהליך חשיבה שמחייב אותנו לגלות מנהיגות עצמית ואקטיביות,
כל בחירה של מילת מפתח או אייקון במפה משפיע על התפתחות והסתעפות תהליך החשיבה והתמונה הכוללת.
תהליך פירוק המשפט או הרעיון השלם למרכיביו ולחלקיו הבודדים והתייחסות אליהם כשלמים, דומה בעיני לניהול פרטים במערכת מורכבת מתוך תשומת לב לעולם השלם שמגלם כל פרט, אם לדמות את המילה לישות שיש מאחוריה עולם של משמעויות ו"ניסיון חיים" (קונוטציות תרבותיות ואישיות).
תהליך העבודה עצמו, בין אם פרטי או צוותי, מעודד ומייצר מעורבות גבוהה, סקרנות, השפעה, אותנטיות וביטוי אישי.


יוזמה

הכוח המניע אותנו להתחיל פרוייקטים, לפתח ולהפעיל אסטרטגיות ותוכניות עצמאיות ולהניע תהליך מתחילתו. מפת חשיבה מתחילה מזרע מרכזי ממש כמו תהליך יזמי, כאשר לכל אורך תהליך פיתוח ומיפוי החשיבה אנחנו מפעילים יוזמה בבחירת המילים, פיתוח ענפים חדשים ומשניים ועיצוב המבנה, הסגנון ורמת ההעמקה של המפה. גם ההחלטה מתי די היא סוג של יוזמה.


פרודוקטיביות

משמעה שמירה על יעילות על רקע הסחות דעת. הכנת מפת חשיבה היא תהליך פרודוקטיבי ביסודו ולכשעצמו, בלי קשר לאיכות המפה ושביעות רצוננו ממה שעלה או לא עלה בה, בנוסף היא כלי עזר מוכח לתרגול ושיפור מיקוד, ריכוז ושליטה עצמית. בסיכום התהליך מתקבל תוצר פיזי (ידני או דיגיטלי) שניתן להמשיך לעבד, לפתח ולהפיק ממנו תובנות או החלטות.


מיומנויות חברתיות 

מפות חשיבה הן כלי לתרגול שיח, הקשבה, שיתוף ידע ודעות, תשומת לב לדקויות של תפיסה, בחירת מילים, צורת ניסוח ודרכי החשיבה האוטומטיות שלנו ועוד. דרך עבודה עם מפות חשיבה אפשר להתאמן על התנהלות וביטוי אישי בתוך מסגרת של כללים, הקשבה, שיתוף, זיקוק עמדות ומסרים, הכלת מורכבות, סבלנות ועוד.

אוריינות מידע

 

אנחנו חיים בעידן מהיר ודינאמי שבו שפע של מידע שזורם אלינו (ואנחנו אליו) בערוצים ופלטפורמות שונים על בסיס יומיומי ורגעי.


אוריינות מידע היא היכולת שלנו להבין מידע (עובדות, נתונים, מידע, DATA וסטטיסטיקה), להתמצא ולאתר מידע רלוונטי ולהבחין באמת (ברמה האובייקטיבית והאישית) בעולם רווי מידע.

תנו לי להתעכב רגע על המיומנות האחרונה שקשורה לחיפוש והבחנה באמת בתוך שפע המידע,
מה זה אומר בעצם?

הרשת מלאה חצאי אמיתות, אמיתות סובייקטיביות, סילופים ואי דיוקים ועבודה עם מידע היא מיומנות קריטית.
מהי האמת העובדתית ומהי האמת שאני בוחר/ת להאמין לה/בה מתוך כל המידע והאמיתות שפרוסות בפני?השאלה הבאה היא מהי האמת הפרטית שלי? מציאת הנכון, המדוייק והרלוונטי עבורי, הפרשנות / העיבוד / הטאצ' האישי שלי למידע הקיים.

בעידן המוצף ורווי התוכן שהמידע זורם בו כמו מים ורב כגרגרי החול שעל חוף הים, (אומרים ש-90% ממנו מיותר לנו בכל רגע נתון), אם ללכת על דרך המטפורה מפת חשיבה היא כמו ערכת ים אישית, דלי ומסננת קטנים איתם אנחנו יכולים להסתובב בחופי האינסוף של השטף הקולקטיבי והפרטי, לבחור, לאסוף ולסנן את גרגרי החול והצדפים לארמון הייחודי והחד פעמי שלנו, בין אם בין אדם לעצמו ובין כקבוצה: משפחות, קהילות, חברות וארגונים.



4c's - כישורי החשיבה והלמידה הקריטיים ביותר

Critical thinking - חשיבה ביקורתית

באתר של ברנקו וייס מצאתי 2 הגדרות מעניינות לחשיבה ביקורתית:
הראשונה, של רוברט אניס (1987)- "פעילות רפלקטיבית שקולה ומעשית המתרכזת בהחלטה למה להאמין ומה לעשות... מטרתה של הוראת החשיבה הביקורתית היא לפתח אנשים הוגנים, אובייקטיביים ומחויבים לבהירות ולדיוק".
הגדרה נוספת, של ריצ'רד פול (1984)- "חשיבה ביקורתית היא הניסיון לבחור עמדות וערכים באופן מושכל ולא באופן אוטומטי... אדם המשתמש בחשיבה ביקורתית בעיקר כדי לתקוף את המתנגד, מפעיל חשיבה חלשה. לעומתו, אדם המשתמש בחשיבה ביקורתית כדי לערער גם את נקודת המבט שלו עצמו, מפעיל חשיבה חזקה" (ברנקו וייס).


Creativity - יצירתיות

יצירתיות היא אחד האמצעים להסתגלות לשינויים, מובילה לחדשנות בכל תחום, המפתח להתאמה ולהצלחה כוללת של חברה או ארגון. לימודי יצירתיות כמיומנות מייצגים את ההבנה שמה שהתאים לפני 10 שנים, היום כבר לא רלוונטי, אם בעסקים, בניהול או בהורות.
מפת חשיבה מאפשרת להתנסות בפריצת ההקשרים המוכרים והידועים לנו (תבניות חשיבה) ויצירת רעיונות וחיבורים חדשים.


Collaboration - שיתוף פעולה

שיתוף פעולה משמעו עבודה משותפת תוך תלות מסויימת של השותפים זה בעשייתו של זה למען השגת מטרות.
מרכיב המפתח בשיתוף פעולה הוא נכונות. כל המשתתפים צריכים להיות מוכנים להקריב חלקים מרעיונותיהם או עמדותיהם הראשוניות ולאמץ אחרים כדי להשיג תוצאות יחד כצוות או כקבוצה. שיתוף פעולה יכול להציל חברה מפשיטת רגל. זה נכון באותה מידה למחלקה בארגון, למשפחה או לכיתה. בניית מפת חשיבה קבוצתית בתהליך של סיעור ומפגש מוחות מאפשרת להגיע להסכמות ופשרות, בחירה משותפת של מילים ויצירת מתווה שמקובל על כולם על אף שיתכן שכל אחד מהמשתתפים מזדהה באופן מוחלט רק עם חלקים מסויימים מתוכו.



Communication - תקשורת

מפות חשיבה משמשות פלטפורמה, מתודה ומסגרת לתקשורת אפקטיבית ומקרבת: כלי לשיתוף עמדות, רגשות או דעות, תיאום ציפיות, יישור קו וגישור על מחלוקות. עבודה משותפת על מפת חשיבה מאפשרת ביטוי וזיהוי נקודות מבט שונות מתוך אפשור והקשבה. ההכלה הויזואלית במפת החשיבה משליכה גם על הלך הרוח והשיח.
תקשורת פתוחה, מדוייקת ויעילה היא תנאי לשגשוג ורווחיות של גופים עסקיים, אם בזיקוק מסרים בתהליכי תהליכי שיווק ומכירות ואם בתהליכים פנימיים בתקשורת בין העובדים. כשהתקשורת עובדת טוב, אין בלבול, וכשעובדים מתקשרים בצורה גרועה, פרוייקטים שלמים מתפרקים, איש אינו יכול לראות בבירור את היעדים שרוצים להשיג, אין לקיחת אחריות כי מראש לא היתה בהירות. מפת חשיבה מאפשרת מרחב ובסיס מוחשי לביטוי ובהירות מתוך שקיפות.


 מפת חשיבה: Creativity Tips (טיפים ליצירתיות), , Tony Buzan


לסיכום, נכון, הן כמעט בנות 50, והן חיות, בועטות ורלוונטיות מתמיד.

קחו נשימה, אנחנו לא לבד בעידן החדש.
יש לנו בתיק את מה שטוני בוזאן קרא לו: "האולר השוויצרי של המוח".
הצטמררתי מעט מהדימוי החד הזה כששמעתי אותו לראשונה, אבל בעידן האינטיליגנציה אין לנו ברירה אלא להיות חדים ומושחזים.

איש/ת המאה ה-21 הוא ללא ספק "האדם החושב".


"האדם החושב", אוגוסט רודן 1890

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.