01 Apr
01Apr

תמונת הקאבר: julio castillo


"כשאנו מצרפים זה לזה את הדברים הידועים לנו- את העובדה שמדינות רבות יותר ואנשים רבים יותר משתתפים עכשיו במשחק, ואת העובדה שהטכנולוגיה משנה בלי הרף את המשחק עצמו- אנו מגיעים למסקנה אחת בלתי נמנעת: איננו יכולים לדעת כיצד יראה העתיד. לפיכך, הדרך היחידה להתכונן לקראת העתיד היא להפיק את המרב מעצמנו, מתוך הנחה שכך יתאפשר לנו להיות גמישים ויצרניים ככל  האפשר".  (סר קן רובינסון, המקום הנכון)

אנו חיים בתקופה שבה מערכת החינוך מגדירה את תפקידה ומקומה מחדש, לאחר מאות שנים שלבתי הספר תפקדו באופן ששירת מבנים וצרכים כלכליים וחברתיים שעברו שינוי דרמטי.
מהפכות לא קורות בבת אחת, ויקח זמן עד שזרעים שכבר נמצאים ומתפתחים בחשיבה, בתודעה ובעשיה שמתרחשת ותופסת תהודה, יהפכו למציאות הרווחת.
יחד עם זאת, שינויים יכולים להתחיל בקטן - בשילוב מתודולוגיות וצורות חשיבה ועבודה שמשקפות את רוח הזמן, עוזרות לקדם ולפתח מטרות ומיומנויות ומסייעות לנסח מחדש את סגנון וסביבת תהליכי הההוראה והלמידה.


טוני בוזאן, מפתח מפות החשיבה, פיתח את כלי מפות החשיבה מתוך המסע האישי שעבר כתלמיד מתקשה, כושל ומתוסכל בביה"ס נוקשה באנגליה של אמצע המאה העשרים.
לימים הוא הפך לפרופסור לאות כבוד ואוטוריטה בינלאומית בתחומי למידה, חשיבה וזכרון.תוכלו לקרוא על זה עוד כאן.
בוזאן כינה את כלי מפת החשיבה "האולר השוויצרי של המוח" - כלי עבודה קומפקטי, פונקציונלי ורב-תכליתי שניתן לשלוף במצבים שונים בהתאם לצורך ולהשתמש באפשרויות השונות שהוא מציע - לחתוך, לגזור, לשייף, לחלוץ ועוד. כמו האולר, גם מפת חשיבה יכולה לשמש (גם עבור המורים וגם עבור התלמידים) למטרות שונות- ניתוח/פיתוח/עיבוד/זיקוק אינפורמציה, הסקת מסקנות, פתרון בעיות, קבלת החלטות ועוד.


 * * *


שימוש במפות חשיבה לפיתוח והובלת תהליכי למידה 

מאחורי ולפני הקלעים


פיתוח סיעור מוחות צוותי פורה, שיתופי ומלא ערך עם קולגות, קהילות למידה או צוותי חשיבה.

גיבוש, ניסוח וניתוח שפה משותפת ועקרונות מנחים למערכת חינוך.

דיוק וניסוח מטרות ויעדי ההוראה, למיקוד, תכנון, בקרה ומשוב עצמי על איכות התהליכים והתוצרים.

פיתוח גמישות מחשבתית, חשיבת עומק ויצירתיות בבניה ופיתוח דרכי הוראה ופרשנות לתכני לימוד, יצירת מגוון רחב של הקשרים, תובנות ודרכי ייצוג לחומר נתון וגנרי.

בירור נקודת המוצא של התלמידים ביחס לנושאי הלימוד (ידע קודם, רגש, גישה ענין ועוד)- ומתוך כך שיפור אופני ודרכי העברה ותיווך התוכן.

מתודה שמאפשרת תקשורת, ביטוי ושיתוף עמדות ורגשות - בשיח קבוצתי או פרטני.

פיתוח ותרגול מיומנויות חשיבה וכישורי חיים כמו פתרון בעיות, התמודדות עם קונפליקטים והבנת סיטואציות מורכבות.

הכנסת מתודה שמעודדת פרסונליזציה וביטוי אישי בתהליכי הלמידה הכיתתיים או במשימות הבית - עידוד ופיתוח סקרנות וענין ויצירת מגוון תוצרי למידה, פרשנויות ונקודות מבט.

כלי מעשי לפיתוח מיומנויות למידה וחשיבה: ניתוח מידע, מיפוי נתונים, הסקת מסקנות, גזירת משמעויות, קליטה, זכרון ועוד.

חיבור לאותנטיות - זיהוי המקום האישי במפגש עם חומרי הלימוד ומאפשר להתחבר לתכלית ההוראה ולנסח אותה קודם כל עבור עצמנו. זיקוק החיבור האישי מאפשר לטעון את חומרי הלימוד הנתונים במשמעות אישית שמייצרת מבחינתנו הבנת עומק ומוטיבציה פנימית ללמד ולהעביר את התוכן, ומתוך כך להקרין התלהבות, ליצור השראה ולרתום את התלמידים לתהליכי למידה משמעותיים ואפקטיביים.

פיתוח מיומנויות הוראה כהנחיה והובלת התלמיד למסע של חקר והתפתחות .

סיעור מוחות, קהילת חדשנות, ביה"ס ניצנים, נתניה


איך מפות חשיבה יכולות לעזור לתלמידים ולשמש אותם?

מפות חשיבה הן מתודולוגיה פשוטה, נגישה וזמינה ליישום מיידי בכיתה או בבית, ללא צורך בבביצוע שינויים מהותיים או גיוס משאבים מיוחדים.

מענה לצרכים מגוונים

מפת חשיבה דומה למיכל שאפשר לצקת אליו כמעט כל סוג של תהליך: חשיבה, למידה, תקשורת, סיעור מוחות, בירור, גיבוש וניסוח זהות, עיבוד חויות, ביטוי אישי דרך גיבוש עמדות ופרשנות אישית ואותנטית ועוד.


פיתוח מיומנויות וכישורים

מפות חשיבה משמשות כלי עבודה לפיתוח, אימון, תרגול ושכלול כישורים רלוונטים לאורך כל החיים: תפיסת מורכבות, ניתוח סיטואציות, פתרון בעיות, גמישות מחשבתית, חשיבה ביקורתית ועוד מיומנויות שמכונות "מיומנויות העתיד" - למרות שהן סופר נדרשות כבר ברגע זה.
ילדי העידן החדש, בדיוק כמו ההורים, המורים והמבוגרים סביבם, הם "אנשי העידן החדש", על כל המשמעויות הנגזרות ממנו. (שינויים מהירים, חוסר ודאות, הצפת מידע ועוד).

למידה חוויתית ומשמעותית

מפות חשיבה הן דרך ביטוי ליצירת חוויות למידה משמעותיות ועמוקות - אישיות או משותפות.
בנוסף הן הוכחו כאסטרטגית למידה אפקטיבית גם לתלמידים שמתמודדים עם קשיים ולקויות מסוגים שונים. (בוזאן עצמו היה תלמיד מתקשה שפיתח את השיטה קודם כל כמענה עבור עצמו בתקופה הסטודנטיאלית).

הנה פידבק על שכתבה עטרה סרוסי, לאחר שהעבירה בכיתה פעילות של בניית מפות חשיבה, שכללה למידת עקרונות השיטה והתנסות על גבי טמפלט שהכינה עבורם כדי להקל על ההתנסות הראשונית.
היא בקשה מכל תלמיד להכין מפת חשיבה על עצמו - משפחה, תחביבים, חלומות ועוד.
"ילדים סגורים נפתחו בזכות זה, כל כך מרגש, וגם מי שיותר קשה לו לכתוב או לבצע משימה עשה את זה בענין רב".  

     

עטרה כתבה שבעקבות הפעילות בכיתה, נתלו המפות במסדרונות ביה"ס בתערוכת מפות חשיבה אישית ומיוחדת.
אין לי תמונה מהתערוכה של תלמידיה של עטרה, אבל הנה דוגמא לתערוכה כזו, בביה"ס כלשהו בעולם (לצערי לא מצאתי קרדיט).


מפות חשיבה והשפעתן על תהליכי עיבוד ותפיסת חויית הלמידה


עיבוד וקליטה של ידע ויצירת חווית למידה אישית ומשמעותית

הכנת מפות חשיבה כאמצעי מלווה או מסכם ללמידת נושאי לימוד  מאפשרת לייצר מתוך כל חומר נתון אוסף חוויות משמעותיות, ייחודיות, אישיות, מעוררות השראה, מצמיחות ומעצימות. הלמידה, כמו שראינו בדוגמאות למעלה, יכולה להיות למידת תחום דעת, תוכן או למידה אישית- עצמית.


תהליכי עיבוד ורפלקציה

העבודה עם מפות חשיבה מעודדת ומאפשרת ביטוי אישי ושיתוף של רגשות, דעות ופרשנויות ביחס לתכנים ותחומי ידע ולמציאות חברתית במדינה, בחברה, בבית הספר או בכיתה.
שיתופים לאורך זמן וכחלק משגרת הלימוד יוצרים קשר איכותי של שיתוף וקרבה בין המורה לתלמיד, ומבנים את התלמיד את תחושת הבטחון שהמורה "רואה", "מכיר/ה" ו"חש/ה" את הילד הייחודי שהוא.


תפיסת בית הספר

למידה בדרך מהנה, צבעונית, זורמת וייחודית, מסייעת לתלמיד לחוות את בית הספר כמקום אוהד ומעצים ולחזקאת תחושת השייכות.

תפיסת המורה כמאמן 

מפות חשיבה מציבות אתגר, מטרה, מושג או דילמה במרכזן, איתן מתמודד התלמיד באופן עצמאי, כאשר המורה מלווה וצופה בדרך התהוות התוצר כדמות בוגרת מנחה, מובילה ומתווכת.



תמונה: menteinfinita , MARÍA DEL ROSARIO PENICHE GARCÍA, מקסיקו

תמונות: תלמידים, מצרים, Riham Samir

תמונות: תלמידים, ונצואלה, julio castillo


לסיכום, בניית מפות חשיבה, כדרך ביטוי ושיקוף חשיבה מסתעפת ולא לינארית,
מאפשרת לפתח תובנות, כישורים ומיומנויות לחיים בכלל, ובמיוחד על רקע אתגרי המאה ה-21.
מפות חשיבה מאפשרות לאנשי חינוך ליצור בפשטות וללא משאבים מיוחדים חוויות למידה עמוקות ובלתי נשכחות בכל המובנים.


נשארתם עם טעם של עוד?:)


תקפצו גם לכאן:
5 רעיונות למפות חשיבה משותפות עם ילדים ונוער 
20 רעיונות לשילוב מפות חשיבה בתהליכי למידה והדרכה
מאמנת הכושר האולטימטיבית לחיזוק שרירי הליבה של המאה ה-21

מעונינים במידע על סדנת מפות חשיבה לאנשי חינוך? מוזמנים ליצור איתי קשר.
   

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.