שילוב מפות חשיבה בתהליכי חינוך והוראה


01 Apr
01Apr

תמונת הקאבר: julio castillo


"כשאנו מצרפים זה לזה את הדברים הידועים לנו- את העובדה שמדינות רבות יותר ואנשים רבים יותר משתתפים עכשיו במשחק, ואת העובדה שהטכנולוגיה משנה בלי הרף את המשחק עצמו- אנו מגיעים למסקנה אחת בלתי נמנעת: איננו יכולים לדעת כיצד יראה העתיד. לפיכך, הדרך היחידה להתכונן לקראת העתיד היא להפיק את המרב מעצמנו, מתוך הנחה שכך יתאפשר לנו להיות גמישים ויצרניים ככל  האפשר".  (סר קן רובינסון, המקום הנכון)

אנו חיים בתקופה שבה מערכת החינוך מגדירה את תפקידה ומקומה מחדש, לאחר מאות שנים שלבתי הספר תפקדו באופן ששירת מבנים וצרכים חברתיים שעברו שינוי דרמטי.
מהפכות אינן קורות מיד, ויקח זמן עד שזרעים שנטמנים היום, בחשיבה, בתודעה ובעשיה שכבר מתחילה להתרחש ולצבור תהודה, יהפכו למציאות הרווחת.
עם זאת, שינויים יכולים להתחיל בקטן, בשילוב כלי עבודה ייחודיים, שפועלים בהרמוניה עם רוח הזמן, מקדמים מטרות, כישורים ומיומנויות רלוונטיים.
ומסייעים לנסח מחדש את סגנון וסביבת תהליכי הההוראה והלמידה.


טוני בוזאן, מפתח מפות החשיבה, פיתח את כלי מפות החשיבה מתוך המסע האישי שעבר כתלמיד מתקשה, כושל ומתוסכל בביה"ס נוקשה באנגליה של אמצע המאה העשרים.
לימים הוא הפך פרופסור לאות כבוד ואוטוריטה בינלאומית בתחומי למידה, חשיבה וזכרון.
בוזאן כינה את כלי מפת החשיבה "האולר השוויצרי של המוח" - כלי עבודה קומפקטי, פונקציונלי ורב-תכליתי שניתן לשלוף במצבים שונים בהתאם לצורך ולהשתמש באפשרויות השונות שהוא מציע - לחתוך, לגזור, לשייף, לחלוץ ועוד. כמו האולר, גם מפת חשיבה יכולה לשמש (גם עבור המורים וגם עבור התלמידים) למטרות שונות- ניתוח/פיתוח/עיבוד/זיקוק אינפורמציה, הסקת מסקנות, פתרון בעיות, קבלת החלטות ועוד.


 * * *


איך מפות חשיבה יכולות לעזור למורים ואנשי חינוך בתהליכים עבודה לפני ומאחורי הקלעים?

* פיתוח סיעור מוחות צוותי פורה, שיתופי ומלא ערך עם קולגות, קהילות למידה או צוותי חשיבה.

גיבוש, ניסוח וניתוח שפה משותפת ועקרונות מנחים למערכת חינוך.

דיוק וניסוח מטרות ויעדי ההוראה, למיקוד, תכנון, בקרה ומשוב עצמי על איכות התהליכים והתוצרים.

פיתוח גמישות מחשבתית, חשיבת עומק ויצירתיות בבניה ופיתוח דרכי הוראה ופרשנות לתכני לימוד, יצירת מגוון רחב של הקשרים, תובנות ודרכי ייצוג לחומר נתון וגנרי.

בירור נקודת המוצא של התלמידים ביחס לנושאי הלימוד (ידע קודם, רגש, גישה ענין ועוד)- ומתוך כך שיפור אופני ודרכי העברה ותיווך התוכן.

מתודה שמאפשרת תקשורת, ביטוי ושיתוף עמדות ורגשות - בשיח קבוצתי או פרטני.

פיתוח ותרגול מיומנויות חשיבה וכישורי חיים כמו פתרון בעיות, התמודדות עם קונפליקטים והבנת סיטואציות מורכבות.

הכנסת מתודה שמעודדת פרסונליזציה וביטוי אישי בתהליכי הלמידה הכיתתיים או במשימות הבית - עידוד ופיתוח סקרנות וענין ויצירת מגוון תוצרי למידה, פרשנויות ונקודות מבט.

כלי מעשי לפיתוח מיומנויות למידה וחשיבה: ניתוח מידע, מיפוי נתונים, הסקת מסקנות, גזירת משמעויות, קליטה, זכרון ועוד.

חיבור לאותנטיות - זיהוי המקום האישי במפגש עם חומרי הלימוד ומאפשר להתחבר לתכלית ההוראה ולנסח אותה קודם כל עבור עצמנו. זיקוק החיבור האישי מאפשר לטעון את חומרי הלימוד הנתונים במשמעות אישית שמייצרת מבחינתנו הבנת עומק ומוטיבציה פנימית ללמד ולהעביר את התוכן, ומתוך כך להקרין התלהבות, ליצור השראה ולרתום את התלמידים לתהליכי למידה משמעותיים ואפקטיביים.

פיתוח מיומנויות הוראה כהנחיה והובלת התלמיד למסע של חקר והתפתחות .

סיעור מוחות, קהילת חדשנות, ביה"ס ניצנים, נתניה


איך מפות חשיבה יכולות לעזור לתלמידים ולשמש אותם?

הקניית היכולת לעבוד, לחשוב וללמוד באמצעות מפות חשיבה מהווה סוג של מתנה לדרך, הן לצרכים ותפקודים לימודיים, הן לבירור, גיבוש וניסוח זהות וביטוי אישי דרך עיבוד חויות וניסוח עמדות ופרשנות אישית ואותנטית. מעבר לכך, לטווח הרחוק תרגול מיפוי חשיבה למטרות שונות מאפשר רכישה ושכלול כישורים אישיים וכלי עבודה ללמידה מתמשכת לאורך החיים.
ילדי העידן החדש, כמונו, הם "אנשי העידן החדש", על כל המשמעויות הנגזרות ממנו. (שינויים מהירים, חוסר ודאות, הצפת מידע ועוד).
מפות חשיבה הן כלי פשוט, שניתן ליישום מיידי בכיתה או בבית באמצעים פשוטים, נגישים וזמינים לכל תלמיד, ללא צורך בבביצוע שינויים מהותיים או גיוס משאבים מיוחדים.
עם זאת, הן מהוות אמצעי עוצמתי ליצירת התנסויות ותהליכי חשיבה עמוקים ומשמעותיים, למידה בדרך מהנה, טבעית, משתפת ומסקרנת. הן ערוץ ביטוי שמאפשר לייצר חויות הצלחה גם עבור תלמידים מופנמים או מתקשים לימודית.
דבר שעשוי להשפיע באופן נרחב יותר על האופן בו תלמיד חווה את התוכן וחומרי הלימוד, תהליך הלמידה, דמותו של המורה ובנוסף לסייע לו לרכוש ולשפר מיומנויות למידה, כישורי חיים והישגים בהתאם.    

כך כתבה לי עטרה,  לאחר שהעבירה בכיתה שיעור מעשי על מפות חשיבה, לאחריו אפשרה לתלמידים להתנסות על גבי טמפלט שהכינה עבורם כדי להקל על ההתנסות הראשונית.
היא בקשה מכל תלמיד להכין מפת חשיבה על עצמו - בכל מובן שיבחר, משפחה, תחביבים, חלומות ועוד.
"ילדים סגורים נפתחו בזכות זה, כל כך מרגש, וגם מי שיותר קשה לו לכתוב או לבצע משימה עשה את זה בענין רב".  

     

עטרה כתבה לי שבעקבות הפעילות בכיתה, נתלו המפות במסדרונות ביה"ס בתערוכת מפות חשיבה אישית ומיוחדת.
אין לי תמונה מהתערוכה של תלמידיה של עטרה, אבל הנה דוגמא לתערוכה כזו, בביה"ס כלשהו בעולם (לצערי לא מצאתי קרדיט).


מפות חשיבה ואדוות ההשפעה על תפיסת חוית הלמידה

תפיסת הידע וחוויית הלמידה- הכנת מפות חשיבה כאמצעי מלווה או מסכם ללמידת נושאי לימוד  מאפשרת לייצר מתוך כל חומר נתון אוסף חוויות משמעותיות, ייחודיות, אישיות, מעוררות השראה, מצמיחות ומעצימות. הלמידה, כמו שראינו בדוגמאות למעלה, יכולה להיות למידת תחום דעת, תוכן או למידה אישית- עצמית.
תפיסת המורה כמאמן – מפות חשיבה מציבות אתגר, מטרה, מושג או דילמה במרכזן, איתן מתמודד התלמיד באופן עצמאי, כאשר המורה מלווה וצופה בדרך התהוות התוצר כדמות בוגרת מנחה, מובילה ומתווכת.                                                                                  
העבודה עם מפות חשיבה מעודדת ומאפשרת ביטוי אישי ושיתוף של רגשות, דעות ופרשנויות ביחס לנלמד ולמתרחש בכיתה ובבית הספר. שיתופים לאורך זמן וכחלק משגרת הלימוד יוצרים קשר איכותי של שיתוף וקרבה בין המורה לתלמיד, ומבנים את התלמיד את תחושת הבטחון שהמורה "רואה", "מכיר/ה" ו"חש/ה" את הילד הייחודי שהוא.
תפיסת בית הספר - למידה בדרך מהנה, צבעונית, זורמת וייחודית, מסייעת לתלמיד לחוות את בית הספר כמקום אוהד ומעצים ולחזקאת תחושת השייכות.

תמונה: menteinfinita , MARÍA DEL ROSARIO PENICHE GARCÍA, מקסיקו

תמונות: תלמידים, מצרים, Riham Samir

תמונות: תלמידים, ונצואלה, julio castillo


לסיכום, בניית מפות חשיבה, כדרך ביטוי ושיקוף חשיבה מסתעפת ולא לינארית,
מזמנת גישה ואמצעי לפתח תובנות, כישורים ומיומנויות לחיים בכלל, ובמיוחד על רקע אתגרי המאה ה-21.
מפות חשיבה מאפשרות לאנשי חינוך ליצור בפשטות וללא משאבים מיוחדים חוויות למידה עמוקות ובלתי נשכחות בכל המובנים.


נשארתם עם טעם של עוד?:)
תקפצו גם לכאן:
5 רעיונות למפות חשיבה משותפות עם ילדים ונוער 
20 רעיונות לשילוב מפות חשיבה בתהליכי למידה והדרכה
מאמנת הכושר האולטימטיבית לחיזוק שרירי הליבה של המאה ה-21

מעונינים במידע על סדנת מפות חשיבה לאנשי חינוך? מוזמנים ליצור איתי קשר.
   

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.