03 Aug
03Aug

מפת חשיבה בבאנר: Paul Forman


הי! שמחה שהגעתם לכאן.

מה תמצאו בפוסט הזה?

- מהן מפות חשיבה ואיך הן יכולות לשרת אותנו כמפות דרכים לכל דבר בעבודה ובחיים האישיים?
- סוגים ופורמטים שונים של מפות חשיבה
- אפשרויות לשילוב ויישום עבודה עם מפות חשיבה לצרכים מגוונים.

* * *

מהי מפת חשיבה? (Mind Map)
אם נתעלם רגע מהמילה חשיבה, ונחשוב מהי מפה?
סביר להניח שיעלו לנו חלק או כל התשובות הבאות: כלי ניווט, אמצעי להגיע ליעד או מטרה, תמונה ויזואלית של מרחב פיזי.

מפה היא תיאור סימבולי של מרחב, מיקום מרכיבים שונים בתוך המרחב, וקשרים ביניהם.
                                                                                                                      ויקיפדיה                                                                                    

כשנדמיין מפה, יעלו בדמיוננו סוגים שונים של מפות:

מפת דרכים פרה-וויזית, שמעלה זכרונות מנסיעות או טיולים שעשינו ברכב שכור או אוטובוסים מיטלטלים, בכבישים נידחים או אוטוסטרדות מהירות, כזו שבהתחלה היא חדשה והולכת ונבקעת ונסדקת ככל שההרפתקה מתקדמת, סופחת אליה נתזי ים, קפה ושאר מזכרות,
מפה מקומית או אורבנית,  מנוקדת בסימונים של תצפיות, מוזיאונים, אתרי תיירות ופינות חמד מקומיות, כזו שפותחים אותה ונושמים ארומה ממכרת של ערים זרות עמוסות קרואסונים, אלפחורסים או מרציפנים,
מפת מגלי ארצות כמו בספרים ישנים, וינטג'ית, צהבהבה ואקזוטית סטייל מגלן או קולומבוס.
מפת ניווט - רצינית, מחוספסת, מנויילנת, מאובקת...
ואולי האסוציאציה הראשונה היא בכלל הכי כאן ועכשיו, ה- wase  שנדלק עם הקליק של החגורה והקודן של האוטו ומשתלב בצניעות ברעשי החיים, בנסיעות, בהסעות ובפקקים בלי שום הילה מיוחדת של נופש, חופש או עסקים.


כל המשמעויות והאפשרויות האלה מתאימות ומדוייקות גם כשמדברים על מפות חשיבה:
מפת חשיבה היא דרך ויזואלית לייצג ולבטא אינפורמציה - מחשבות, רעיונות, מידע, זיכרונות ועוד, ולראות את הדברים מול העיניים כתמונה ברורה, תמציתית וצבעונית.
ממש כמו מפת דרכים,  מפת חשיבה משמשת כלי עבודה ללמידה, ניווט והתמצאות בעולמות החשיבה, מרחב שממש כמו העולם הפיזי הוא מורכב ומלא נתונים ואפשרויות, נקודות מוצא ויציאה, צמתים לבחירה ומסלולי התקדמות שונים.
בדומה לסיבות שגורמות לנו לעצור ולבקש מפה בטוריסט אינפורמיישן בעיר זרה, או להדליק וויז לפני נסיעה חדשה, גם ליעד מוכר,
מפת חשיבה עוזרת לנו לקבל תמונה עדכנית של ה"כאן ועכשיו" במפגש בינינו לבין סביבת התייחסות מסויימת, יעד או מטרה,
להבין מרכיבים, מאפיינים והיבטים, לחקור, להתמקד ולהתקדם במקומות שבהם אנחנו מתנהלים ומתפקדים,
לארגן מחשבות ומשימות, 
להגיע מנקודה לנקודה בתוך שטחי חיים שונים,
לקבל החלטות, לתכנן ולהיערך פיזית ומנטלית לתוואי הדרך, לקצב ולכל מה שעשוי להתפתח או שברצוננו ליצור במקום שבו אנחנו נמצאים או רוצים להימצא.


כמו מפות דרכים, גם בעולם מפות החשיבה:

- יש מפות זום אין וזום אאוט (מפת העולם> מפת ישראל> מפת אטרקציות ומקומות בילוי במרכז> מפת הספארי).
- יש סוגים שונים של מפות חשיבה בהתאמה לתהליכי חשיבה ומטרות שונות - תכנון, למידה, פיתוח, קבלת החלטות, סיעור מוחות, יישור קו, תיאום ציפיות ועוד. לכל מפה המבנה והייעוד שלה.
- אנחנו יכולים לעבוד בפורמט שנוח לנו, פיזי או דיגיטלי: לפעמים נעדיף את המגע הפיזי הבלתי אמצעי של נייר (מפה ידנית היא ממש לא Old School:)) ובסיטואציות אחרות נעדיף מפה דיגיטלית על תוכנה או אפליקציה. לכל צורת עבודה היתרונות שלה והמצבים שהיא יותר מתאימה. כדאי לא לשלול אף אחת מהן כדי לשמור על גמישות.
- תמיד נתחיל מהשאלה: לאן אנחנו רוצים להגיע ומה אנחנו בודקים? מגדירים יעד, מטרה, שאלה או תא שטח שאנחנו רוצים ללמוד.

 


"מפת חשיבה מעניקה למוח שלך דרך אחרת - פשוטה, יעילה ומהנה - לגשת, לעבד ולבטא את המידע שאתה קולט. היא משתמשת ביכולת הטבעית המדהימה של המוח ליצור בשלב ראשון קשרים ואז לאחסן את המידע. התהליך הזה מעצים את הזכרון, והידיעה שאנחנו יכולים להשתמש בזיכרון שלנו ביעילות, מעצימה  גם את הביטחון שלנו. בנוסף מפת חשיבה מטפחת יצירתיות, מקלה על תהליכי למידה, הופך את ההוראה ליעילה יותר ועוזרת לארגן את המחשבות. " 
מיפוי מוח מודרני לחשיבה חכמה יותר, 2012 מאת טוני בוזן, כריס גריפית וג'יימס הריסון.

"מיפוי חשיבה משתמש במוח באופן שהוא תוכנן, חוסך זמן, משפר תוצאות והוא כיף"
ד"ר סטפן לונדין, סופר, מחבר רב המכר "דגים"!

"מיפוי חשיבה, טכניקה שנוצרה על ידי טוני בוזן, מאפשרת לאדם ליצור ייצוג חזותי של מושג או פיסת מידע".
סר קן רובינסון, מחנך, מרצה פופולרי, סופר ויועץ בינלאומי בעניני חינוך. 


* * *

מתי כדאי להשתמש במפת חשיבה בחיים האישים והמקצועיים?

יצירת בהירות ביחס למציאות חיצונית או פנימית– ביטוי תמונת מצב של מידע, רגשות, תחושות, זכרונות, תפיסות, גישות, אמונות, צרכים, רצונות, דפוסי התנהגות ומחשבה ועוד.  

מיפוי משימות ומטלות – כבסיס לתעדוף וארגון לוחות זמנים  - המבנה המסתעף של מפת חשיבה עוזר להעלות אסוציאציות משלימות ולהזכר בכל הפרטים וההיבטים שיש לנו ליום, לשבוע, לתקופה או לפרוייקט שלפנינו.

מיפוי ופיתוח תכנים ורעיונות- כהכנה לפגישה, אימון, הדרכה, הרצאה, תוכן כתוב וכו' – בהתאם למטרות ויעדים מבוקשים. דרך המפה מתאפשרת חשיבה פתוחה ויצירתית על הנושא, העלאה וזיהוי של הקשרים ותובנות (גם שאינם צפויים וטריוויאליים), ארגון מבנה של רצף רעיוני ועוד.

צ'קליסט – אפשר לבנות צ'קליסט כמפת חשיבה. למשל: צ'קליסט להתארגנות בוקר, התארגנות לטיול ועוד.

למידה - אסטרטגיה ללמידה פעילה ואפקטיבית, מקדמת ומסייעת בשמירה על ריכוז ומיקוד, מאפשרת ומקדמת עיבוד יעיל וחשיבת עומק על הדברים, שימוש בידע כמקור להשראה, תובנות, ופיתוח תהליכי חשיבה מתקדמים ביחס אליו. כלי שהוכח כמסייע לקליטה וזכרון של מידע, פורמט נוח לסיכום ועיון חוזר. (למשל כהכנה עצמית לפני מבחן/פרזנטציה וכיו"ב).

קבלת החלטות ופתרון בעיות פרישת אפשרויות קיימות, חשיבה על אופציות נוספות, שיקולים, תוצאות אפשריות, השפעות, השלכות, זיהוי פערי ידע או נתונים חסרים, העמקה והרחבת ההתבוננות ונקודות המבט ועוד. 

תכנון- מפת חשיבה מתאימה מאוד כבסיס לבניית תוכנית עבודה לכל פרוייקט- אישי, מקצועי, עסקי, גדול או קטן בהיקפו. המפה מאפשרת למפות, לפרוש ולפרוט מטרות, צרכים ולהסיק מהם כיווני פעולה וצעדים מעשיים. אפשר להשתמש במפת חשיבה לתהליכי תכנון אסטרטגי, תכנון תקופתי או אפילו תכנון רשימת קניות ממוקדת:)
מפת החשיבה מאפשרת מבט שהוא גם מקיף וגם מעמיק על מה שאנחנו מתכננים.

העצמה אישית ומנטלית -זיהוי ו"הארת" עוצמות, מקורות חוזק, כישורים, הישגים, ייחודיות ועוד. 

כלי תקשורת בצוות מכל סוג - בני זוג, שותפים, קולגות, הורים וילדים, צוותים ועוד- לשיתוף, תיאום ציפיות, חיפוש פתרונות או גישור במצבים של חוסר הבנה, חילוקי דעות או קונפליקטים. מתאים מאוד לשילוב בתהליכים אימוניים וטיפוליים ככלי להצפת תחושות, תפיסות, אמונות וכיו"ב, הארת חוזקות, מיפוי כישורים ועוד. מפות חשיבה יכולות להיות כלי עזר משמעותי לעבודה אישית על הבנת עומק והתמודדות עם מצבי תקשורת מאתגרים. ראו פוסט בבלוג: "באמת יש דבר כזה בועת חשיבה")

סיעור מוחות/ מסטרמיינד- התנעה לתהליכי חשיבה וחקר משותפים. העבודה המשותפת על המפה מניעה, מייצרת, משקפת, מקדמת ומתעדת את השיח המילולי, מעודדת אקטיביות, הקשבה, הדדיות ויצירתיות ומקדמת הגעה להבנות, תובנות ורעיונות מגוונים.

ועוד...

* * *


מפת חשיבה - ורסטילית, גמישה, מתאימה את עצמה לכל צורך ומטרה, מלכת הגם וגם:

-חשיבה תוצאתית לצד עבודה תהליכית.
-חופש פעולה וגמישות מחשבתית בתוך מבנה מסויים שיש לו חוקיות, עקרונות עבודה ומרכיבים לוגיים.
-משחק ותנועה בין 2 נקודות מבט, כמו במשקפי תלת מימד: גם מבט-על וגם ירידה לפרטים.
-דו כיווניות- מפת חשיבה יכולה לשמש לפי צורך גם לקליטה ועיבוד מידע בתהליכי למידה, וגם לפיתוח ויצירת תוכן חדש (ידע, רעיונות, פרשנות, חיבורים, הקשרים).
אפקטיבית מאוד גם ככלי עבודה אישי וגם לסיעור מוחות צוותי/קבוצתי.
-כלי עבודה מקצועי, למגוון רחב של יישומים ושימושים ארגוניים או עסקיים, ועם זאת מתאימה ליישום ברגעים ולצרכים הכי ביתיים, משפחתיים או רגשיים.


לקינוח, 3 מפות חשיבה של קולגות מוכשרים ממקומות שונים בעולם, שמבטאות את ההזדמנויות, האפשרויות ומגוון השימושים לשלב מפות חשיבה לצרכים ומטרות שונות בחיים האישיים והמקצועיים.
האופן שבו המפות שעוסקות בנושא דומה שונות מאוד זו מזו, משקפת וממחישה את האופן שבו מיפוי חשיבה ויזואלי מאפשר לבטא סגנון מחשבה ייחודי, נקודת מבט ודרך אישית להתבוננות, התייחסות, ניתוח והצגה של רעיונות ותוכן.

Try Mind Mapping, Paul Forman


מפת חשיבה, Thum Cheng Cheong

שימושים ויישומים למפות חשיבה, Drchandrashekhar Ranade


הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.