סדנת פתרון בעיות


סדנת פתרון בעיות

"Life is problems. Living is solving problems" 

Raymond E. Feist, Silverthorn

"בעיות" עומדות במרכז מה שכולנו עוסקים בו מדי יום, מגדולות עד קטנות ויומיומיות.

אפשר להתייחס לרוב המצבים היומיומיים שדורשים חשיבה וקבלת החלטות כתהליכי פתרון בעיות:
התמודדות עם אילוצים שונים, עיצוב או פיתוח מענה לצורך מסויים, סינכרון בין גורמים או מרכיבים, מתח תקשורתי ועוד.
לצד האתגרים השוטפים, עולים לעיתים מצבים מורכבים יותר שמעורבים בהם מספר צדדים או שיקולים, קושי, סיכון או הפסד ממשי עד שהם מגיעים לפתרונם באופן טבעי או בפעולה יזומה. 

מהות תהליכי פיתרון בעיות היא להשיג משהו, שלא ניתן להשיג בצורה מובנת מאליה (או שאינה ברורה ונראית לעין במבט ראשון). תהליך החשיבה הכרוך בחקר ופתרון בעיות מכוון לסלול את הדרך לבחירה ועיצוב הפתרון המתאים שיביא לשיפור המצב או לתוצאות הרצויות.

העידן החדש, והתקופה שאנחנו נמצאים בה בפרט (עקב משבר הקורונה והשלכותיו) מעצימים את הצורך בידע וכלים להסתגלות מהירה למצבים לא מוכרים ומאתגרים.
חוסר ודאות, שינויים תכופים ועמימות מעמתים אותנו עם הצורך וההכרח להתמודד ביעילות עם כל מה שהמציאות החדשה והמשובשת מגלגלת לפתחנו (כחברה, כארגונים וכפרטים), לייצר פתרונות חדשים ולמצוא את הדרכים הנכונות להגיב, לפעול ולהתפתח.

מפת חשיבה: אתגרי עולם ה-VUCA

סדנת פתרון בעיות לצוות מנהלים

מציאת התשובות לשאלות קשות ולבעיות הארגון מוטלת לרוב על מנהלי הארגון.
מנהלים מתמודדים עם מגוון שאלות, החל ממטרדים שגרתיים ועד למשברים ארגוניים.
מנהלים שיש להם את היכולת לחשוב באופן שיטתי דרך העובדות, לבחון ולאבחן את המצב, למצוא פיתרון מדויק ולהוציא אותו לפועל יעזרו לארגון, ולעצמם כחלק ממנו, לשגשג - ובבפרט בסיטואציות לא פשוטות.

למידת מתודולוגיות וכלי עבודה ייעודיים לפתרון בעיות חיונית בין אם יש בעיה ספציפית וקונקרטית שכבר קיימת, או צפי להיווצרות קושי או מורכבות בעתיד הנראה לעין - ובין אם המטרה היא ללמוד ולתרגל פתרון בעיות כחלק מפיתוח כישורים אישיים ועבודת צוות.

רכישת הידע והמיומנות לחקור, לנהל ולפתור בעיות מעצימה מנהלים ומייצרת אצלם תחושת מסוגלות שיש בידיהם את הידע והכלים להתמודדות נכונה עם קשיים ומורכבויות מסוגים שונים. כתוצאה מכך גדלים גם הבטחון העצמי, החוסן האישי והמוטיבציה להתמודד עם אתגרים חדשים ונוספים ולהגדיל את ההשפעה שלהם בצוות ובארגון.

מעבר לפיתוח יכולות אישיות, גם בהקשר הצוותי יש חשיבות ללמידת עמיתים איך נכון להתמודד עם בעיות ולנהל תהליך יעיל לפתרונן, כחלק מהובלה משותפת של תהליכי עבודה.
ניתוח אתגרים וסוגיות, בין אם עכשוויים שעשויים להתפתח בעתיד, מעמיקה את ההבנה והראיה המערכתית, מעודדת סיעור מוחות ושיתופי פעולה בין אנשים וממשקים, ממחישה את הצורך בשיתוף ידע וניסיון ומבטאת שאיפה לשיפור מתמיד.

בנוסף, למידה משותפת של ניהול בעיות כפרוייקט או אירוע לכל דבר, מאפשרת ביטוי וטיפול בחששות, תסכול, תחושות של חוסר אונים, בלבול או אי הבנות לפני שהם הופכים בלתי נשלטים.

הבחירה לפנות ולהקדיש זמן, משאבים ותשומת לב ללמידת כלים לפתרון בעיות היא סוג של "מקדם בטחון" - גם בהקשר הארגוני (מוכנות, ניהול סיכונים והיערכות לתרחישים) וגם בהקשר האישי והמנטלי (התמודדות עם סיטואציות משתנות ומורכבות).



מפות חשיבה ככלי עבודה לניתוח ופתרון בעיות

מפות חשיבה הן כלי עבודה רב תכליתי לשיקוף ופיתוח ויזואלי של תהליכי חשיבה, בתהליך שמשלב פתיחות וגמישות מחשבתית לצד חשיבה שיטתית ומיקוד במטרה.
טוני בוזאן, מפתח מפות החשיבה כינה את הכלי שפיתח "האולר השוויצרי של המוח" - כלי עבודה פשוט ומינימליסטי לכאורה ועם זאת ורסטילי, עוצמתי ורב שימושי.
סדנת פתרון בעיות מאפשרת למידה ותרגול מתודולוגיות שימושיות לחיי היום יום באופן חוויתי ונגיש כך שמיד לאחר הסדנא המשתתפים יוכלו ליישם את הידע והכלים בכל אתגר, בעיה או פרוייקט.
באמצעות בנית מפת חשיבה משותפת ניתן לשקף ולבחון יחד סוגיות שלפעמים הן כואבות ולא נוחות בשיח עניני ופתוח שמעודד ביטוי אישי והכלת מגוון נקודות מבט.
תהליך העבודה על המפות מוביל לתוצרים ותובנות משמעותיות כבר במהלך הסדנא.

מעבר לכך, הערך המוסף הוא פיתוח מיומנות חשיבה מרכזית ומשמעותית ברמה היומיומית.
מטרת הסדנא לסייע בהפיכת הידע והכלים למיומנות נגישה ליישום עתידי בטווח רחב של מצבים - הן באתגרים ארגוניים ומקצועיים והן בהתמודדות האישית של כל עובד עם בעיות ואתגרים בחיים הפרטיים, שגם להם השפעה על הארגון בהיבטים של תפקוד, אוירה והישגים.

מפות חשיבה הן כלי עבודה נגיש ויישומי למגוון רחב של מטרות וצרכים:

  • ארגון חשיבה במצבי עומס, השגת מיקוד, ריכוז ובהירות
  • יכולת לראות ולהבין את התמונה השלמה, תוך דיוק ותשומת לב לפרטים.
  • פיתוח גמישות מחשבתית ויכולת לזהות ולאמץ נקודות מבט שונות וחדשות.
  • קידום תהליכי חשיבה משמעותיים ופיתוח הבנת עומק ביחס למטרה נבחרת.
  • פריצת תבניות וקבעונות חשיבה ויצירת רעיונות חדשים
  • חקר, עיבוד וזיקוק אינפורמציה למגוון היבטים ומשמעויות
  • הנעה, פיתוח וניהול סיעור מוחות פורה שבסופו תמונה ויזואלית מסכמת ליישור קו ובקרה
  • אמצעי לתרגול, פיתוח ושכלול יכולות, כישורים ומיומנויות חשיבה: ניתוח, תפיסה, יצירתיות, קבלת החלטות ועוד.   
      

סדנת פתרון בעיות בהתאמה אישית לצרכי הארגון והמשתתפים

בין אם אנחנו עוסקים בתפקידנו בפתרון של בעיות שונות עבור לקוחות, תומכים במי שעוסק בפתרון בעיות, או עוסקים באיתור וגילוי בעיות שמצריכות התמודדות ופיתרון - נדרשים שלבים וכללי יסוד דומים שמאפשרים התרה וקבלת החלטות.

מטרת הסדנא  להבין ולתרגל שלבים והיבטים שונים בניהול תהליך פתרון בעיות, תוך עיסוק מעשי וקונקרטי בבעיות או אתגרים רלוונטיים מעולמם של המשתתפים.

בסדנת מפות חשיבה לחקר ופתרון בעיות נלמד איך ליישם את כלי מפת החשיבה באופן אפקטיבי עבור הצרכים והשלבים השונים בתהליך פתרון בעיות:

בשלב הראשון, בניית מפות חשיבה מאפשרות הבנת המשמעויות השונות של הבעיה והצבתה בקונטקסט, כך שמבעיה כללית אמורפית נבין את כלל המשמעויות ותת-בעיות שונות שלכל אחד מהן יש להתייחס באופן ספציפי ומותאם.

עקרונות העבודה מכניסות את המשתתפים למיינדסט גמיש, זריז ואקטיבי, מעודדות גמישות מחשבתית, חשיבה יצירתית, מעורבות, מיקוד ויכולת לראיית התמונה השלמה על פרטיה ומשמעויותיה המגוונות.

בהמשך ניתן להשתמש במפות חשיבה ככלי לסיעור מוחות יצירתי ויצירת פתרונות, בחינה של האפשרויות השונות ועד לתכנון אופני היישום והוצאה לפועל של הפתרונות הנבחרים, תוך ניהול ובקרה.

     

רוצים לקבל הצעה לסדנת פתרון בעיות בהתאמה לצרכי הארגון שלכם? בואו נדבר.