01 Apr
01Apr

תמונת הקאבר: Donatella Plastino

אביב 2020, חג החירות תופס השנה משמעות עמוקה, בתום שנה של מיצרים ואבדן החופש במקומות הכי בסיסיים ויומיומיים - חופש התנועה, הקרבה, הנשימה.

ומצד שני כמו בכל שנה אחרת, הטבע מתעורר לאותו מופע מרהיב, בטוח בעצמו, רוגע, אופטימי, הוא לא פוחד לפרוץ, לחלום את עצמו לדעת, ולממש.

האביב הוא סוג התחלה חדשה, וככזה הוא זמן מצוין להסתכל אחורה וקדימה, מה רצינו ומה קרה בינתיים, מה קיוינו ומה אולי כבר לא רלוונטי, לנסח הצהרת כוונות מחודשת, או כמו שתמר אמיר, המורה שלי לחשיבה הכרתית ("ימימה") נוהגת לומר: "לחדש חוזה עם עצמנו".

אני רוצה לשתף כאן שתי מפות חשיבה שכל אחת נוגעת בפן אחר של החירות לבחור, ברמה הכי ארצית ויומיומית -
לבחור את החלומות וגם את המלחמות (הפנימיות) שלנו, שתי מילים כל כך גדולות, מנוגדות ודומות כל כך בו זמנית, מכל הבחינות. השורש שלהן זהה גם באותיות וגם בכל מה שנלווה להן.
הרבה פאתוס ועוצמה רגשית, פיזית ונפשית.

המפה הראשונה, עוסקת בחירות ובחופש לקבל החלטות ברמה הכי ארצית ויומיומית - לנסח כוונות ולפרוט אותם לפעולות והרגלים, ממש כמו שפורטים שטר גדול למטבעות.

השניה, עוסקת במיפוי "קוי מתח" ואזורים שמתרחש בהם עומס יתר, ויכולה לעזור "לנקות" את הראש, הלב והשולחן דרך ניתוח סוגים שונים של מועקות ולחצים.

מפת חשיבה לאביב - בהשראת מפת החשיבה של Donatella Plastino

כשנתקלתי במפה האביבית הזו של Donatella Plastino לפני כמה שנים, עוד לפני שהבנתי מילה - היא הקסימה אותי. טוב, באיטלקית הכל כובש לבבות נכון? 

נכון, זה היה בחווה אמריקאית,
אבל מריל סטריפ היתה שם פרנצ'סקה, והיא היתה איטלקיה!


דונטלה הכינה את המפה ב-2014, (רואים בחתימה בתחתית המפה מימין), וכתבה לעצמה (משמאל למעלה) שהיא מבקשת לחשוב ולקבל באמצעותה החלטות טובות לחיים טובים יותר.

שנה אחר כך, היא שיתפה אותה וכתבה:
"את הכוונות של האביב האחרון אני מיישמת גם השנה. 
ממחר: תה צמחים וטיולים".

המפה של דונטלה ממחישה איך צורת העבודה (בנית מפת החשיבה) עוזרת להניח כוונות במרכז המפה ותשומת הלב כמו שמקלידים מילת חיפוש בגוגל, ובהמשך ישיר להגדיר ולהבין אותן על ידי בירור מעמיק ופירוק למשמעויות ומשימות קונקרטיות.
כמו שדונטלה עשתה, אפשר לחזור למפה מדי פעם, להיזכר, לעדכן או לבחון שוב - מה עוד רלוונטי ומה כבר לא.


Donatella Plastino


מפת חשיבה Donatella Plastino
מכאן


למרות שהמפה הזו נכתבה לפני כמה שנים טובות, היא מרגישה לי מאוד רלוונטית לאביב הזה שלנו, אביב שכולנו כל כך צמאים בו להתחדשות, להתנקות, להבראה, להחלמה, להתארגנות מחודשת, החלטות טובות וחיים טובים, במובנים הכי עמוקים ורחבים של המילים האלה. 


תרגום המפה מכיוון השעון:

 

ענף ראשון PRIMAVERA - אביב - מה זה אומר מבחינתי? 

בתור התחלה דונטלה בחרה כמה מילות מפתח שמגדירות מהו אביב בעיניה: התעוררות, חלומות, יצירתיות, פרוייקטים - התכווננות ראשונית ששאר המפה מתכתבת איתה ופורטת אותה לפעולות ורעיונות.
את הענפים האחרים היא בנתה מתוך פעלים שאליהם היא יצקה את הכוונות שלה: 
לחזור לפעילויות מסויימות, לאכול טוב, ליזום ולארגן דברים, עבודה ועוד.

ענף RIATTIVARE - להפעיל מחדש - ללכת, לרכב על אופניים

ענף RESPIRARE - לנשום - מדיטציה (ראיתי בטרנסלייט שבאיטלקית משמעות המילה היא גם להרהר ולהגות), אנרגיה

ענף  MANGIARE BENE - לאכול טוב
ירקות - אהובים, גולמיים
דגנים - מגוונים
קטניות - שונים, מונבטים
אייקון של ירק כלשהו, אני לא בטוחה - אולי ארטישוק, שמופיע גם בהמשך 
בשר - סימן מינוס (-) - להפחית

ענף DRENARE FEGATO - ניקוי - כאן היא פירטה צמחי מרפא שונים שממש שווה להכיר! במיוחד בתקופה הזו. 
שן הארי - מגביר פעילות כבד ותהליכי עיכול וספיגה, משקם רקמות כבד פגועות, אנטי דלקתי (בדגש על מפרקים).
סרפד -ריפוי מחלות דם, מחלות בדרכי השתן, בכליות ומחלות ראומטיות (כל מה שקשור לשרירים, שלד, מפרקים, גידים, סחוס, עצמות וגם לכלי הדם ולאיברים פנימיים רבים). 
ארטישוק (כן, כן!) - וואו, הוא ממש אביר - לוחם (מחלות לב ודם), מגן ומונע (סרטן, אנמיה), משפר תהליכים (עיכול, קוטגניציה) ומחזק את העצמות. רצוי לאכול את העלים ולא רק את הלבבות.
ירק כלשהו שנקרא בעברית לפה גדולה- טיפול במחלות זיהומיות של דרכי הנשימה (רלוונטי) ועוד המון שימושים נוספים. (לא בהריון)
ענף נפרד דונטלה הקדישה לאפשרויות המתקה שתורמות לניקוי ולחיזוק - אניס, כמון, שומר.


ענף DORMIRE - לישון - כאן דונטלה הוסיפה את המילה "בלילה" (לא תמיד זה טריוויאלי)

ענף ORGANIZZARE  – לארגן -דונטלה חילקה אותו לארגון של נסיעה "רצינית" - כנראה לחו"ל, לפי האייקון של המטוס, (אאוצ') וארגון של הנאות רציפות, בסופי שבוע - טיולים, פארקים, תערוכות.

ענף אחרון- LAVORARE - עבודה - היא ציינה לעצמה: לעבוד - בהנאה, קצב, אנרגיה, ארגון ונימוסים טובים:) 

כשמגדירים, כמו שדונטלה בחרה, את הענפים הראשיים כפעלים או שמות פעולה - עולים לנו באופן די מיידי ואינטואיטיבי הדברים האותנטיים והרלוונטיים שמעסיקים אותנו. 
המילה לארגן, למשל - שדונטלה ייחסה לצורך בהתאווררות ומילוי מצברים דרך נסיעה, אמנות ותרבות, למישהו אחר יכולה להעלות את הצורך בארגון מחשבות, ארגון הבית או ארגון החיים מחדש, יצירת התאמות לסגנון חיים עדכני וכו' (Reorganization).

עוד רעיונות ומפות להשראה להצהרה אישית של כוונות, רצונות והחלטות תוכלו למצוא כאן.


לפוסט הדרכה צעד צעד לבנית מפת חשיבה אפקטיבית

אפשר גם יחד :)  כאן תוכלו לקרוא על הנחיה אישית, או ליצור איתי קשר לפרטים.


 * * *

5 מי יודע? חמשת סוגי העומסים

ברוח ניקיון האבק, הקורים, הלכלוך והדברים המיותרים במרחב הפיזי שלנו - אני שמחה לשתף מפת חשיבה שהכנתי לא מזמן לקראת סדנא שעסקה בכלי חשיבה להתמודדות עם עומס, שעזרה לי לאבחן 5 סוגים שונים של עומסים, שבכל אחד מהם המקור הוא קצת אחר.

לא משנה אם מדובר במכונה טכנולוגית או אנושית, יש כמה גורמים שיכולים לייצר  "עומס על המערכת" – 
אם נדע לזהות את המקור או המרכיב שמייצר חווית עומס מסוימת בחיים המקצועיים או האישיים שלנו, זה יכול לעזור לנו לבחור את הדרך הנכונה לתפוס או להתמודד עם הסיטואציה.


אז הנה 5 מילות מפתח שיכולות לעזור לנו "לאבחן" ולהבין סוגים שונים של סיטואציות שמייצרות חוויה של עומס:

התנגדות – מכירים את המושג "כוח סוס"? מסתבר שהוא נולד כשבדקו את ההשפעה של משקל הולך וגובר או מתמשך ומצטבר על מהירות התנועה של סוס. 
במקרה של בני אדם, המאמץ יכול להיות התנגדות פנימית או חיצונית שמעכבת את היכולת שלנו לתפקד בזריזות ובזרימה כמו כשאין עלינו "משקל" שמייצר מאמץ כנגד משהו. אם לקחת את זה לחיים, אפשר לבדוק עם עצמנו אם יש לנו התנגדות מסוימת לרעיון או לפעולה, שהופכת אותם למאמץ, והאם העומס הוא תוצאה של הצטברות לאורך זמן או שיש לנו כאן מאמץ מרוכז של התגברות על "משקל" נקודתי. 

אי נוחות – משאבים, תנאים או אילוצים שמכבידים על הביצוע או מסרבלים את הענינים. אי נוחות יכולה להיות גם תקשורתית – אי נעימות שמעמידה אותנו בסיטואציה לא נוחה ומעמיסה.

מורכבות – עומס שהמקור שלו הוא ברמת הקושי הנתפסת דרך מורכבות הידע, הכישורים או הניסיון שהמשימה מצריכה מאתנו. כשמשהו מרגיש מורכב או מרובה, הוא יכול להכביד בין אם באופן אובייקטיבי, ממשי ופרקטי (תפעול, תפקוד), או "פסיכולוגית".

אינטנסיביות – קצב מוגבר ומהיר של מחשבות, משימות או פעולות שמתרחשות בו זמנית במוח שלנו או במציאות. התנועה המהירה והאינטנסיבית מובילה ל"עצימות" – שהיא רמת העוצמה והנמרצות שנדרשת לפעולה (כדי להתמודד עם הקצב).

חריגה – מתחום או ממסגרת – זה קורה כשאנחנו חורגים מהיכולות שלנו בהקשרים שונים: זמן, יכולות פיזיות, נפשיות או נתונים נדרשים, חריגה מגבולות התפקיד, האחריות או הרצון שלנו. חריגה, גם כשמדובר במערכת חשמלית מייצרת עומס שיכול להוביל עד לנפילת מתח – אובדן רגעי של "כוח"- שיתוק המערכת / קצר מקומי.

מצורפת מפת החשיבה שהכנתי, שמרכזת ומנתחת את חמשת סוגי העומסים.
קחו לכם רגע לחשוב על תחום או ענין ספציפי בחיים שמעמיס עליכם ונסו לשייך ולאפיין את מקור העומס/המעמסה.

כשאנחנו מבינים מה מקור תחושות המתח, האינטנסיביות, הלחץ או הכובד שמאפייינים סיטואציה שמעמיסה עלינו,
אפשר להמשיך ולבחון אותה במטרה להגיע להחלטות ולהתאמות הנכונות לנו ולמצב - האם לייתר את העומס (למשל ללמוד להגיד לא, או לא עכשיו) או לחשוב על אפשרויות ודרכי התמודדות מתאימות לפתור, להקל או לשחרר את מקור העומס.


שיהיה אביב נעים, 

או במילותיה של דונטלה פלסטינו:

שנעשה החלטות טובות לחיים טובים יותר :)



רוצה להכין את מפת החשיבה שלכם בתהליך מונחה 1*1?

כאן תוכלו לקרוא על הנחיה אישית, או ליצור איתי קשר לפרטים נוספים.


הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.