03 Feb
03Feb

אין ספק שמנהיגות היא אחת התכונות הבסיסיות המצופות ממנהלים, ובמיוחד בעידן החדש על מאפייניו הייחודיים.
התכנים השונים של המונח "מנהיגות" עשויים להשתנות מתקופה לתקופה, והם קשורים להיבטים תרבותיים, טכנולוגיים, כלכליים וחברתיים משתנים.
סדנאות מנהיגות למנהלים עוסקות בטיפוח, פיתוח והעצמת אנשים בתפקידי מפתח להיות לא רק עמידים יותר לשינוי, אלא גם לאפשר לצוותים שלהם להגיב, לעבוד יחד ולהמשיך ליצור ערך משמעותי ונדרש.
סדנאות מפות חשיבה לפיתוח כישורי מנהיגות מעניקות כלים ומיומנויות לניהול בעידן החדש באמצעות עבודה עם מפות חשיבה ויזואליות שמסייעות לפתח, לתרגל ולחזק כישורי חשיבה ומנהיגות למנהלים בארגונים בעידן הנוכחי.


היבטים שונים של מנהיגות בעידן החדש

מנהיגות אישית וניהולית מצריכה גמישות וזריזות מחשבתית, הסתגלות מהירה לשינויים, פרואקטיביות, והפעלה של חדשנות ויצירתיות בהתבוננות על אתגרים ומצבים.
בדומה לכישורי ניהול נוספים, אלו לא בהכרח מיומנויות מולדות, שיש או אין לך, להפך – את מיומנויות העידן החדש ניתן לגמרי ללמוד, לתרגל, לשפר, לשכלל ולפתח בצורה מתודית ויזומה.
מפות חשיבה, כלי עבודה ניהולי גמיש, מגוון ורב תכליתי הוא מאפשר לייצג באופן ויזואלי ולא ליניארי אינפורמציה, בדרך שמובילה ליצירתיות, מעורבות, מיקוד ורמה גבוהה של אפקטיביות בתהליכי עבודה.

בעידן הנוכחי, שמאופיין בדינאמיות, ריבוי מידע ותכיפות גבוהה של שינויים, מפות חשיבה מסייעות לייצר בהירות ולהוביל באופן אפקטיבי ויעיל תהליכי חשיבה, עבודה וניהול.

פיתוח מיינדסט אג'ילי

אחת מתכונות המנהיגות החשובות ביותר  אותה ניתן לתרגל באופן חוויתי ויישומי בסדנאות היא אג'יליות.
חשוב להפריד בין אג'יליות כמתודולוגיות ופרקטיקות עבודה מסויימות, לבין מיינדסט אג'ילי, שהוא גישה בסיסית ותפיסת עולם, המורכבת ממספר היבטים.



היבט ראשון של מנהיגות אג'ילית הוא להפוך ההתכווננות להפוך את האינטראקציות עם אנשים, תכונות ומוצרים למדהימות, (Make People Awesome), תוך התייחסות לסביבת העבודה כמערכת (אקוסיסטם) שבה כל אחד יכול למצות את הכישורים הייחודיים שלו.
מתוך גישה זו, הרעיון הוא לפתח הכרות ומודעות לקונטקסט הרחב בתוכו פועלים שותפי הדרך השונים איתם מנהלים פועלים ומתקשרים, עמיתים בשדרת הניהול, עובדים, לקוחות או ספקים, לרבות הדברים שמעוררים באדם זה השראה, הנעה וענין לעומת אתגרים, חסמים או נקודות שמעוררות קושי.

היבט נוסף הוא היכולת ליצור סביבה בטוחה שמאפשרת תפקוד מיטבי, כך שכל מי שמהווה חלק מסביבת העבודה ירגיש בה נוח להיות הוא עצמו, לשאול שאלות, להעלות בעיות, לעשות טעויות ולהרגיש בטחון במגוון ההיבטים המשפיעים על התנהלותו.

מרכיב נוסף של מנהיגות אג'ילית בעידן החדש, הינו התנסות ולמידה מהירה ותכופה. בדרך זו לומדים מנהלים להתפתח ולהשתפר תוך כדי תנועה, ליצור את הפתרונות האידיאליים ולקבל החלטות אופטימליות בתהליכים שונים.
תפיסת הלמידה המתמשכת כערך מעודדת להתנסות ולהסיק מסקנות תוך כדי התהליך ולא רק בסופו, דבר שבסופו של דבר מעצים את הלמידה, מקדם ומזרז אותה ומאפשר להעניק ללקוחות ערך רציף.

מנהיגות אג'ילית היא מנהיגות יעילה שמסוגלת להגיב ולתפקד בזריזות וגמישות בסביבות מורכבות ומשתנות במהירות. 
גלובליזציה, אוטומציה וניידות שינו באופן דרסטי את נוף העבודה והחיים. מנהיגים כבר לא יכולים להיות תלויים בדפוסי ההצלחה שלהם בעבר כדי לפעול ביעילות בעידן הנוכחי.
מנהיגות זריזה או אג'ילית היא לא מצב קצה, אלא הלך רוח של צמיחה שיש בה מודעות הולכת וגוברת, סתגלנות ויעילות. כשמנהלים מפתחים זריזות, הם מגדילים את הגמישות והיכולת שלהם להתאמה, השתלבות ומיצוי עצמי וארגוני.
בשורה התחתונה, הם רואים נוף רחב יותר ויש להם אפשרויות נוספות לקבל החלטות מושכלות יותר ולנקוט בפעולות מתאימות יותר.

(לקריאה נוספת על עקרונות החשיבה של מנהיגות אג'ילית )



התמודדות עם אתגרי מנהיגות וניהול 

ישנם מרכיבים, כלים וכישורים נוספים הנדרשים ממנהלי ארגונים בעידן הנוכחי.
סדנאות המנהיגות נבנות בהתאמה לצרכי הצוותים והמנהלים המשתתפים וצרכי הארגון בכללותו.
בסדנת מנהיגות למנהלים ניתן לשים את הדגש לפי צורך על מיומנויות חשיבה רלוונטיות או צרכים ספציפיים במטרה להקנות למנהלים מתודולוגיות להתמודד עם האתגרים המרכזיים בניהול והובלת אנשים, תהליכים ופרוייקטים.

במחקר שבו נשאלו 763 מנהלים  (בארגונים מסין / הונג קונג, מצרים, הודו, סינגפור, בריטניה, ספרד, וארצות הברית), מהם האתגרים העיקריים איתם הם מתמודדים, חזרו ועלו -גם אם תוארו במילים ונסיבות שונות- 6 אתגרים מרכזיים.
מסקנת המחקר היתה שששת האתגרים שחזרו על עצמם שוב שוב מעסיקים כל מנהל, לא משנה תחום העיסוק, המגזר או מיקומו בעולם, ולכן צריכים להיות תחומי מיקוד מרכזיים בהתפתחות ניהולית, בכל מקום בעולם ובכל הארגונים.
האתגרים המרכזיים שעלו:

אפקטיביות - איך לשפר, לקדם ולהטמיע תהליכי עבודה יעילים ואפקטיביים?
השראה - איך להוות ולעורר השראה באנשים במטרה להעצים ולרתום אותם לעשיה משותפת?
הנהגה - איך להוביל ולנהל אנשים וצוותים ולהנהיג אותם לאורך הדרך הכרוכה במורכבויות, התפתחויות ואתגרים אישיים ומשותפים?
פיתוח עובדים - איך לאפשר התפתחות ממשית ומשמעותית, להצמיח ולקדם כל עובד באופן פרסונלי?
בעלי ענין - איך לרתום בעלי ענין, ליצור מערכת יחסים ושותפות אמיתית לדרך ולהתנהל מולם?
ניהול שינוי - איך להתמודד עם שינויים חיצוניים ולהגיב אליהם, ליזום, להוביל ולנהל תהליכי שינוי?

(להרחבה :6 אתגרים מרכזיים בניהול בדרג ביניים ובכיר ואיך נוכל להתמודד איתם באמצעות מפות חשיבה)

בסדנאות פיתוח מנהיגות ניתן לבחור היבט או אתגר מסויים בניהול, הובלה ומנהיגות, להעמיק בו ולנתח אותו בהקשרים הרלוונטיים לצוות או למשתתפים, או לאפשר לכל משתתף לבחון ולחקור לפי צורך אתגר ספציפי או רלוונטי.


מעוניינים לשמוע עוד על סדנאות מנהיגות בהתאמה אישית לארגון שלכם? בואו נדבר.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.