05 Jul
05Jul

בפוסט הזה ריכזתי מספר נושאים וקונספטים לימי העשרה משמעותיים ורבי ערך למנהלים, לפיתוח כישורים ומיומנויות לחשיבה אפקטיבית ומיינדסט אג'ילי.
מאחר שמפות חשיבה הן כלי מגוון, דינאמי ורב תכליתי ניתן לההשתמש בו כמעין "מיכל" אליו ניתן לצקת מטרות, תכנים והיבטים שונים עליהם יש צורך או רצון לשים דגש ולפתח אצל הדרג הניהולי.
הסדנאות נבנות באופן ייעודי בהתאמה לצרכים ולמיומנויות אותם שואף הארגון לחזק, בדגש על העשרה ופיתוח מיומנויות הנדרשות ממנהל בעידן החדש, שמאופיין בהתמודדות עם שפע ומורכבות של נתונים, מידע וטכנולוגיות, שינויים תדירים ותכופים, וחוסר ודאות ויציבות.


מבחר מיומנויות שניתן לפתח בסדנאות העשרה למנהלים

 

סדנאות העשרה למנהלים נבנות לאחר שיחת עומק מקדימה, הגדרת ומיקוד הצרכים והמטרות ויצירת סדנא המקדמת תחומים וכישורים חיוניים ורלוונטיים לשדרת הניהול.
הנה כמה דוגמאות למיומנויות שניתן לשים עליהן את הדגש:

מיינדסט אג'ילי וזריזות מחשבתית

אג'יליות היא אחת המיומנות המדוברות ביותר בהקשר ליכולות מנהיגות וניהול בעידן החדש. למעשה, והיא בפני עצמה מהווה שילוב של מספר היבטים ועקרונות חשיבה ופעולה. ניתן לכדאי לעשות אבחנה בין דרכי פעולה ומתודולוגיות המיוחסות לגישת הAGILE לעומת מרכיבי המיינדסט האג'ילי, שם המיקוד הוא בגיבוש הלך רוח אג'ילי, שהוא הבסיס לזריזות מחשבתית ולהסתגלות גמישה לשינויים ויכולת להתאים את עצמנו למגוון מצבים ואתגרים. אחד מארבעת ההעקרונות המובילים עוסק למשל, בהיבט של הפיכת אינטראקציות עם אנשים, מוצרים ותכונות למדהימות, ושאיפה לסייע לכל אדם באקו-סיסטם (לקוחות, ספקים, שותפי דרך ועובדים) להפיק את המיטב והמירב מעצמם. בנוסף, מדובר ביכולת להעניק לאנשים סביבה בטוחה ומשרת ביטחון, המהווה מצע למצוינות, מאפשרת ומעודדת לכל האנשים בסביבת העבודה לשאול שאלות, לעשות טעויות, לא להסכים, להעלות בעיות ולהיות עם עצמם.שני מרכיבים אחרים הם למידה מתמדת, תוך משוב ושיפור בצעדים קטנים  ואספקת ערך רציפה. סקרנים לקרוא עוד ולהעמיק ? כאן כתבתי על ארבעת העקרונות לפיתוח מיינדסט אג'ילי בהרחבה.
בסדנת העשרה למנהלים לפיתוח מיינדסט של מנהיגות אג'ילית נתרגל כל אחד מהעקרונות בסשנים חוויתיים ומגוונים בשילוב מפות חשיבה וטמפלטים ויזואליים לעבודה ותרגול אישי ומשותף.
.

פרודוקטיביות ואפקטיביות בתהליכי חשיבה ועבודה

מיומנות אחרת שיכולה להוות בסיס לסדנת העשרה למנהלים היא פרודוקטיביות, שהיא היכולת לייצר ולשמר רמה גבוהה של יעילות, גם בסביבה מרובה הסחות דעת. בניית מפת חשיבה היא תהליך עבודה שמאפשר ומעודד, מתוך עקרונות ודרך הפעולה - התנסות ישירה בתהליך פרודוקטיבי. תהליך העבודה על המפה מסייע לפתח מעורבות, ריכוז ומיקוד, לחזק את יכולת השליטה העצמית ולתרגל הרחבה והעמקה של כיווני חשיבה. בנוסף, התוצר הדיגיטלי או הידני שמתקבל בסופו של דבר, הוא כלי שניתן להפיק ממנו תובנות או החלטות, להעמיק בו לפי צורך ו להמשיך לפתח ולעבד אותו.


אוריינות מידע בסביבה עתירת תוכן 

אוריינות מידע היא מיומנות חשובה במיוחד בעידן החדש, שמאופיין בריבוי ערוצי תקשורת ומקורות מידע. באמצעות בניית מפות חשיבה בתהליכי למידה, חקר, איסוף וניתוח מידע ניתן לפתח את יכולת ההתמצאות בים התוכן האינסופי, ולדעת כיצד בוחרים ומסנן באופן יעיל ביותר את מה שנכון לארגון ולמנהל עצמו. מדובר כאן בעצם על מציאת האמת בעולם רווי מידע, וחידוד המיומנות והיכולת לפתח חשיבה ביקורתית: מהי האמת העובדתית ומהי האמת שאני בוחר/ת להאמין לה/בה מתוך כל המידע והאמיתות שפרוסות בפני? הרשת מלאה חצאי אמיתות, אמיתות סובייקטיביות, סילופים ואי דיוקים ועבודה עם מידע היא מיומנות קריטית. שאלה חשובה נוספת היא מהי האמת הפרטית שלי? מציאת הנכון, המדוייק והרלוונטי עבורי, הפרשנות / העיבוד / הטאצ' האישי שלי למידע הקיים. 


איך להוביל את עצמנו לAha Moments (הבזקי תובנות) בתהליכי חשיבה ולמידה?

אופרה ווינפרי ניסחה את המושג Aha Moment בבאופן מקסים ומרתק בעיני. היא אמרה: אהה מומנט לא מתייחס למצב שמישהו מלמד אותך משהו, אלא כאשר הוא עוזר לך להזכר במה שכבר ידעת.
ניסוחים אחרים שמצאתי (בתרגום חופשי) הם "הכרה פוקחת עיניים בעלת אימפקט משמעותי של פרספקטיבה", "רגע קריטי בו רעיון או חיבור שלא היה ברור לך מאליו לפני כן מתאום מתחוור ומעניק השראה לשנות את הגישה לסוגיה או סיטואציה. רגע טרנספורמטיבי, מחשבה שלא ניתן עוד אחר כך להתעלם ממנה ואין ממנה דרך חזרה".
בסדנת מפות חשיבה ייחודית נלמד איך להנחות ולהוביל את עצמנו באופן עצמאי ליצירת רגעי Aha - הבזקי תובנות, באמצעות עבודה מקצועית ומתודולוגית עם מפות חשיבה כאמצעי לייצר את אותו חיבור מדובר לאותו ידע קיים, דרך תרגול ופיתוח היכולת והמיומנות לייצר ולזנות חיבורים והקשרים חדשים בין פיסות הידע הקיים והידוע לכאורה.


חמשת האלמנטים לחשיבה אפקטיבית על פי פרופ' אדוארד בורגר

בסדנא זו נלמד ונתרגל באופן חוויתי את חמשת היסודות לחשיבה אפקטיבית, באופן המרתק והציורי שבו ארז אותם אדוארד בורגר (Edward B. Burger), פרופסור למתמטיקה ונשיא אוניברסיטת נורת'ווסטרן, חוקר תהליכי חשיבה, למידה ויצירתיות, בספרו "The Five Elements of Effective Thinking'.
איך נוכל לייצר ולפתח הבנת עומק של מצבים ונתונים? איך נייצר למידה סיסתמטית ואפקטיבית מטעויות? איך נוכל לתפוס את הFLOW- רצפים והשתלשלויות של אירועים ורעיונות? איך נשתמש בשאלות ככוח מניע ועוצמתי בתהליכי למידה, חקר ותפיסה? איך נפתח יכולת אמיתית להתגמש ולהשתנות כל הזמן - קודם כל בראש?

הבועה הלוגית

הבועה הלוגית (The Logic Bubble) היא מושג ציורי שהגה אדוארד דה בונו, אוטוריטה בינלאומית בתחום החשיבה, כדי למפות, לתפוס ולרכז את מכלול המרכיבים שמניעים בן אדם לחשוב ולפעול באופן כזה ולא אחר. הבועה הלוגית היא בעצם מערכת ההפעלה הפנימית שלנו, בועת ההגיון האישית מתוכה אנחנו רואים את הדברים ומגיבים אליהם.
בסדנת העשרה למנהלים שתוקדש להכרות חוויתית ויישומית עם קונספט הבועה הלוגית, נלמד איך להשתמש בה ככלי עבודה ישים במגוון מצבים תקשורתיים מאתגרים. נלמד איך להשתמש בה בעת הצורך באמצעות מיפוי וסריקה מהירה של המרכיבים השונים במטרה להבין טוב יותר את האדם שמולנו, לפתח את היכולת להבין ולהכיל צורות חשיבה ותגובות שונות משלנו, לנהל סיטואציות תקשורתיות באופן מודע ומושכל ולשפר מערכות יחסים מקצועיות ואישיות באמצעות היכולת להגמיש את החשיבה, לאמץ באופן ממוקד ומכוון נקודות מבט אחרות.סקרנים לקרוא עוד על הבטעה הלוגית? תקפצו לכאן.

 

סדנאות המנהלים מותאמות באופן ספציפי לארגון, לצרכיו, מטרותיו, הרכב המשתתפים והיקף הסדנא המבוקש.

לפרטים נוספים בנושא ובניית סדנת העשרה למנהלים בהתאמה מדויקת לצרכיכם, מוזמנים ליצור קשר.


הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.